Heb ik recht op mijn huurwoning ook als ik alleen een uitkering heb?

Hoi,
Ik heb ​​echtscheiding gevraagd en ik vroeg mijn ex-partner om het huis te verlaten omdat hij de huurwoning niet betaalt. Paar dagen geleden vroeg ik de wooncorporaties , als mijn ex-partner van het huis uitgeschreven, zou het huurcontract dan op mijn naam staan? Dus ze vertelden me dat je misschien niet in dit huis mag blijven omdat je inkomen zal staan op uitkering!
Mijn vraag is, hebben de woningcorporatie het recht om te voorkomen dat ik thuis blijf alleen omdat mijn inkomen een uitkering zal zijn? Ik wil mijn huis niet verlies. Mijn kinderen en ik zijn heel blij in dit huis! Wat moet ik doen? Trouwens, mijn woning is een sociale huurwoning van 755€

een jaar geleden
1.3K
Quidplura
een jaar geleden
Om welke uitkering gaat het en hoe hoog is deze? 755 euro is net onder de sociale huurgrens voor woningen, maar is wel aan de hoge kant als uw inkomsten alleen uit een bijstandsuitkering bestaan bijvoorbeeld.
Lyad
een jaar geleden
Ja een bijstanduitkering, ik weet nog niet hoe hoog zal zijn. Wat weet ik dat ik recht van huurtoeslag zal hebben
tinus1969
een jaar geleden
Ben je nu getrouwd?
Lyad
een jaar geleden
Tinus 1969,
Ja, ik ben op de wet nog steeds getrouwd, maar ik heb de echtscheiding wel gevraagd.
Ikhebgeenidee
een jaar geleden
Op welke naam staat het huurcontract? Als het huurcontract alleen op naam staat van de (ex)partner is het maar de vraag of je er mag blijven wonen. Als de huur niet op tijd wordt betaald of helemaal niet wordt betaald, kan dat een reden zijn voor de woningcorporatie om je uit huis te zetten. Moet wel via de rechter. De vraag die je jezelf (ook) kunt stellen: is het haalbaar voor jou om in een huurwoning van € 755 te wonen, met alleen een uitkering (en huurtoeslag)?

Antwoorden (2)

In principe niet. Bij een minimuminkomen geldt een grens van 633 euro. Gaat dan om de kale huur. Daar zit je nu flink boven.
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Lyad
een jaar geleden
Wat bedoel je van minimum inkomen? Bijvoorbeeld mijn ex-partner werkt en hij heeft lage inkomen, maar hij heeft recht om een woning van 755€ huren.
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
@Lyad. Ik weet z'n situatie niet. Particulier mag je bijvoorbeeld tot een hoger bedrag huren. Inkomensgrenzen staan in het overzicht.
Ikhebgeenidee
een jaar geleden
Ik kan me voorstellen dat ze bij een nieuwe huurder kijken naar die grenzen.
Als je er woont en je inkomen daalt sterk; zouden woningcorporaties dan kijken of je nog wel voldoet aan die grenzen? op het huurcontract staat. Als dat niet zo is,
Als jij medehuurder bent en gewoonweg de huur betaalt dan JA.
Inkomen wordt enkel naar gekeken als je woning voor het eerst zal gaan betrekken, of als je in het proces zit van medehuurder worden.
Aangezien je wil scheiden ben je automatisch medehuurder geworden toen je trouwde.

https://www.juridischloket.nl/wonen-en-buren/samenwonen/medehuurder/#:~:text=Als%20echtgenoot%20of%20geregistreerd%20partner,om%20u%20medehuurder%20te%20maken.
een jaar geleden