Kan ik een extra vergoeding vragen bovenop de wettelijke verhuisvergoeding wegens sloop?

Ik ben huurder van een woningcorporatie. Vanaf 10 dec 2021 heb ik na drie jaar inschrijving de sleutel mogen ontvangen van het huis waar ik nu woon. Twee weken geleden heb ik te horen gekregen dat dit huis inclusief andere huizen uit mijn straat gesloopt gaan worden. Hierover heeft nooit iets gestaan in de advertentie van deze woning. Er is nooit iets over gemeld en ook niet toen ik er naar vroeg.
De reden dat ik hier naar vroeg was omdat mijn buurman overleed toen ik in mijn woning trok en zijn woning al 7 maanden leeg staat. Je gaat je af vragen waarom natuurlijk. Ik heb in deze aantal maanden veel kosten gemaakt aan dit huis om de binnen en buiten kant op te knappen. Dit had ik natuurlijk niet gedaan als ik wist dat dit een tijdelijke woning zou zijn. Waarschijnlijk niet eens hier komen wonen!
Ik weet wat mijn rechten zijn en dat ik een verhuisvergoeding kan krijgen en begeleiding bij het zoeken van een andere woning. Maar is het redelijk dat ik boven op de normale vergoeding ook een vergoeding vraag voor de kosten die ik recent heb gemaakt? Omdat ik die absoluut niet zou hebben gemaakt als ze mij hiervan op de hoogte hadden gebracht

een jaar geleden
Pieterke
een jaar geleden
Misschien is het een idee om eens informatie in te winnen bij het juridisch loket in je woonplaats.
BonBonvanJohn
een jaar geleden
Twee weken geleden gehoord? Dan kan het echt nog een tijd duren voordat ze overgaan tot sloop. Je moet in elk geval wachten tot je urgentie krijgt voor een nieuwe woning, vanaf dat moment kun je aanspraak maken op de verhuisvergoeding. Als je eerder vertrekt is er geen sprake van nood en dus geen vergoeding. Recent gemaakte kosten kunnen verjaren, zeker als de daadwerkelijke sloop nog even op zich laat wachten. Overigens zal de coöperatie weinig boodschap hebben aan die kosten. In geval van een laag inkomen zullen ze misschien doorverwijzen naar het loket bijzondere bijstand van de gemeente
Jara7
een jaar geleden
Dat ze morgen niet gelijk mijn huis gaan slopen snap ik ook wel maar mijn punt is meer dat ze deze informatie achter hebben gehouden. Ik woon er net 7 maanden en deze keuze hebben ze niet binnen 1 week gemaakt. Het huis van mijn buurman staat al leeg vanaf het moment dat ik er in kwam, waarschijnlijk om de reden dat de huizen gesloopt gaan worden. Ze hadden mij op de hoogte kunnen brengen of adviseren niet teveel aan dit huis te doen. Dus of ik hier nog een jaar of drie jaar woon, ik heb nu onnodige kosten gemaakt.
HannekeJanssen
een jaar geleden
Misschien helpt dit: ik had ooit hetzelfde, huurcontract getekend, flink opgeknapt, verhuisd, toen nog een reparatie aangevraagd (barst die al in de ruit zat), en toen te horen gekregen dat ze dat niet meer repareerden omdat de huizen toch zouden worden gesloopt. Wél altijd glasverzekering betaald.... Ik heb 22 jaar in dat huis gewoond, zonder dat er veel onderhoud werd gepleegd. NA mijn verhuizing is het huis een tijd leeg gebleven, om er groot onderhoud aan te plegen. Een paar jaar later was ook de rest van de wijk aan de beurt. De wijk staat er nog steeds, 30 jaar NADAT mij werd verzekerd dat hij zou worden afgebroken......
Jara7
een jaar geleden
Dat deze woning gaat worden gesloopt ben ik wel zeker van, de vraag is alleen wanneer. De woningcorporatie heeft mij al gebeld en een gesprek ingepland om te weten wat mijn wensen zijn, net als ze bij andere bewoners gaan doen. Ze had telefonisch al erkend dat ze verkeerd hebben gehandeld. Het staat al op hun site dat deze woningen worden gesloopt, het is in voorbereiding. Reparatie verzoeken mogen wij gewoon aanvragen.

Antwoorden (1)

De wettelijke verhuisvergoeding is een minimumbedrag. Heb je schade (financiële schade als gevolg van recente investeringen is ook schade) die niet binnen het minimumbedrag valt, dan kun je proberen die schade vergoed te krijgen. Je kunt dus zeker vragen om een extra vergoeding, maar of je die ook krijgt is van te voren niet te zeggen.

Dat je bij het aangaan van de huur niet op de hoogte werd gebracht van de sloopplannen, geeft je niet automatisch recht op een extra vergoeding. Als de sloopplannen wel van te voren bekend waren dan had je wellicht een aangepast (tijdelijk) huurcontract gekregen en mogelijk helemaal geen recht op de standaard verhuisvergoeding.

Als je vraagt om een extra vergoeding voor de gemaakte kosten, dan zul je die kosten wel moeten aantonen. En dan nog is het niet zo dat je altijd 100% vergoed krijgt van je investeringen.

Als je 2 weken geleden te horen hebt gekregen dat er sloopplannen zijn, dan gaat het nog wel even duren voordat er daadwerkelijk gesloopt gaat worden. Als het nog 3 jaar duurt (niet ondenkbaar!) voordat je je woning uit moet, zul je zeker niet al je investeringen vergoed kunnen krijgen omdat je er dan ook zelf 3 jaar van hebt kunnen genieten.
...
Sowieso kun je pas een schadevergoeding vragen als je daadwerkelijk moet of gaat verhuizen. Je kunt niet nu je geld terugvragen en er dan nog een paar jaar blijven wonen als de sloop wordt uitgesteld.
Toegevoegd op 11 augustus 2022 20:55: tekst
een jaar geleden