Zijn vakantie woningen van mindere kwaliteit dan een gewoon woonhuis?

Een vakantiehuis heeft tegenwoordig een prijs die niet veel lager is dan gewoon woonhuis. Wat is het verschil tussen deze twee woningen?

2 jaar geleden
1.5K
TurfGraver
2 jaar geleden
Net als woonhuizen is de ene vakantiehuis de ander niet.
Er zullen vakantiehuizen zijn die kwalitatief beter zijn dan sommige woonhuizen en andersom.

Antwoorden (1)

Zowel voor vakantiewoningen als voor gewone woonhuizen geldt dat deze van goede of slechte kwaliteit kunnen zijn, met name bij bestaande bouw. In het geval van nieuwbouw is er nauwelijks verschil in bouwkwaliteit. Soms worden vakantiewoningen wat eenvoudiger ingericht qua voorzieningen, maar het komt ook geregeld voor dat juist de vakantiewoningen voorzien worden van allerlei luxe.

Het verschil in prijs is uiteindelijk altijd een gevolg van vraag en aanbod, dat bepaalt nou eenmaal de prijs in de vastgoedwereld. Voor beide type woning geldt dat de locatie, ligging, uitzicht, omgeving etc. van invloed is op de waarde van de woning. Wat dat betreft is een vakantiewoning vaak meer waard dan een woning in een drukke woonwijk. Maar het feit dat er in een vakantiewoning niet permanent gewoond mag worden, maakt dat een vakantiewoning juist veel minder waard is dan een regulier woonhuis. Bij bestaande vakantiewoningen waar het bestemmingsplan werd aangepast zodat de vakantiewoning een woonhuis werd waar permanent gewoond mocht worden, schoten de waardes van die woningen omhoog. Bij een dergelijke wijziging van bestemmingsplan is het overigens wel de gewoonte dat de eigenaren van die vakantiewoningen een flinke som geld mogen overmaken naar de betreffende gemeente. In ruil daarvoor krijgen ze niet alleen de woonbestemming op hun perceel, maar ook gemeentelijke diensten als straatverlichting, huisvuil ophalen en post bij de woning in plaats van alleen een verzamelcontainer en postbussen bij de ingang van het park.