Is het onethisch om crypto te minen in een huurwoning met vaste stroomkosten?

Ik woon in een huurwoning waar de stroomkosten vast zijn, ongeacht mijn gebruik. Zou je het onethisch vinden als ik crypto zou minen in deze woning? Zou de huurbaas mij op het stroomverbruik kunnen aanspreken? Zou hij juridische stappen kunnen nemen?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
2.8K
LeonardN
2 jaar geleden
Is er niet een FUP? Fair use policy (vertaald iets als, eerlijk gebruik overeenkomst). Ik kan me voorstellen dat als je 4x meer gebruikt dan ooit gemeten dat wel uitgesloten is via een contract.
Tja of iets onethisch is lijkt me meer een mening dan een feit.
tinus1969
2 jaar geleden
Als de stroomkosten vast zijn, wat is dan je aansluitwaarde? Maw hoeveel stroom (Ampère) cq vermogen (kWh) kun je maximaal afnemen? Dat kon wel eens verrassend weinig zijn, vooral omdat serieus bitcoins minen stroom vreet.
SentWierda
2 jaar geleden
Stroomkosten in een huurwoning zijn toch altijd variabel (uitgesplitst in vaste kosten en variabele kosten)?
Ben je kamerbewoner dan zijn de stroomkosten vast want verwerkt in de maandhuur.. Maar dan mag je je niet huurwoningbewoner noemen.
@LeonardN. Policy betekent toch: beleid?
Utrecht
2 jaar geleden
Hoeveel vermogen (W) zou je mining computer verbruiken?
Het is dan een beetje afhankelijk van wat er verder nog in jouw (en andere) woningen aan electrische apparatuur staat. Oftewel: wat is een normaal/gemiddeld/te verwachten verbruik? En hoeveel % kom je daar dan boven als je gaat minen. Ik heb geen idee.
tinus1969
2 jaar geleden
https://amp.theguardian.com/technology/2021/apr/07/china-bitcoin-mining-climate-targets-nature-study
Geeft een idee hoeveel stroom bitcoin minen vreet
Utrecht
2 jaar geleden
Jawel, maar ik neem niet aan dat throw31 zo'n computerwall in z'n kamer heeft.

Antwoorden (1)

Ja dat zou hij kunnen doen. In de wet is namelijk bepaald dat overeenkomsten en dus ook huurovereenkomsten mede worden bepaald door de grenzen van de redelijkheid en billijkheid. Als de vaste strooomkosten het normale verbruik verre te boven zou de rechter jou de werkelijke kosten toch in rekening kunnen brengen. Ik zeg zou, want de rechter moet terughoudend optreden met deze bepaling en mogelijk oordeelt rechter dat het niet dusdanig onredelijk is dat huurovereenkomst anders moet worden beoordeeld.
Het antwoord op je hoofdvraag is daarmee mede beantwoord: Ja het kan onethisch zijn.