Mag ik een huurwoning aanhouden in Amsterdam terwijl ik ook een woning koop?

Ik huur een klein kamertje (anti-kraak, vervalt over een jaar of twee) in Amsterdam waar ik ook fijn mijn werk kan doen en kan slapen. Aan de andere kant van de stad heb ik een mooie koopwoning op het oog. Deze wil ik alvast kopen en er ongeveer voor de helft in slapen. Is het mogelijk om mijn gehuurde kamer aan te houden en tegelijkertijd de woning te kopen? Of krijg ik dan gezeur met inschrijvingen voor de gemeente.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.8K
tinus1969
4 jaar geleden
Waarom wil je beide aanhouden en voor beide betalen?
Ivana
4 jaar geleden
Je mag best een woning kopen en er niet in wonen. Het nadeel is wel dat je geen hypotheekrente aftrek krijgt.
paulus811
4 jaar geleden
@Ivana, waarom is de hypotheekrente niet aftrekbaar als je er niet permanent woont? Het is namelijk niet waar.
tinus1969
4 jaar geleden
@Paulus811 voorwaarde voor HRA is weldegelijk dat je er woont (er zijn enkele uitzonderingen, vooral als je ergens gaat wonen of hebt gewoond).
paulus811
4 jaar geleden
@tinus1969, voorwaarde voor HRA is dat je er binnen 3 jaar na aankoop gaat wonen. Aangezien de anti kraak woning over 2 jaar vervalt, lijkt me HRA geen enkel probleem.

Antwoorden (1)

Dat zal lastig worden. Zowel de voorwaarden voor een hypotheek als de voorwaarden voor anti-kraak vereisen dat je zelf in de woning woont. Je kunt maar op 1 adres staan ingeschreven, met het andere adres krijg je moeilijkheden.

Het hele idee van anti-kraak is dat een leegstaand pand bewoond wordt. Wel huren (goedkoop) en er niet wonen heeft dan voor de eigenaar weinig zin. In je huurcontract (of de algemene voorwaarden van de verhuurder) zal ook staan dat je zelf daadwerkelijk moet wonen in de anti-kraak woning. Als je een woning koopt (met hypotheek) heb je ook de verplichting om zelf in de woning te wonen. Je zult dus een keuze moeten maken.