Is een overloop op de eerste verdieping in een woonhuis een openbare ruimte?

De verhuurder wil van het balkon op de eerste verdieping een extra (werk admin)kamer maken. Dat houdt in dat ze dan over mijn overloop ( met clienten )naar die kamer moet. Aan de
overloop grenzen mijn badkamer, keuken, woonkamer en slaapkamer. Nu zegt zij dat het een openbare ruimte is en dat het gewoon mag ...

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.3K
tinus1969
5 jaar geleden
Waar zit je voordeur?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Karma, Bij welk deel van het huis hoort het balkon? Wie hebben er momenteel toegang tot het balkon en is die route vanaf de huisdeur altijd al via de overloop, dan verandert er dus niet zo veel. Behalve dan dat, als er een kamer van gemaakt wordt, jij aan de balkonzijde geen vluchtroute meer hebt. Dat kan een zorgelijk punt zijn. Is het balkon inpandig ? – Een loggia dus. Moet er geen vergunning worden aangevraagd om van een balkon een kamer te maken.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Het balkon hoort bij de 1 e verdieping die ik huur. Ik heb torgang tot het balkon. De voordeur zit beneden.
Het gaat dus om mijn overloop 1 e verdieping waar al mijn kamers aan grenzen en naar mijn idee niemand wat tr zoeken heeft
LeonardN
5 jaar geleden
Als jij de eerste verdieping huurt of stelt te huren, is dan ook je vraag of de verhuurder überhaupt wel dat balkon mag gaan verbouwen?
Wat is er beschreven in het huurcontract? Dat jij het hele huis huurt, een verdieping, of een set losse kamers?

Antwoorden (1)

In het algemene termen gesproken heeft je verhuurder gelijk.

Wanneer hij de overloop nodig heeft om bij ruimtes te komen die van hem zijn dan heeft hij een soort recht van overpad. Hij mag mensen meenemen naar die ruimte(s) toe.

Dit alles binnen het redelijk en het billijke. Maar om dat uit te vissen moet er naar de details gekeken worden.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bedankt voor uw antwoord, maar het houdt dan dus in dat er vreemde mensen zo mijn badkamer/ keuken etc in kunnen lopen en bij brand ik geen vluchtroute meer heb. Alleen het inpandige trappenhuis.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
Helaas... ja.
Al is dat strikt genomen nu niet anders. Voor de volledigheid: die 'vreemden', noch de verhuurder hebben het recht ongevraagd uw badkamer/ keuken etc. te betreden !
Ook kan ik me voorstellen dat u van uw huisbaas een paar extra sloten kunt krijgen als tegemoetkoming, of op z'n minst de afspraak dat hij vreemden altijd zal begeleiden.
tinus1969
5 jaar geleden
@Karma, mbt die vreemde mensen die zo je keuken in kunnen lopen; kan dat nu ook al, of niet? Zit er nu een aparte voordeur voor jouw woning, of niet? Mbt die vluchtroute; dat is een verbouwing, en daarover kun je klagen bij de gemeente -er is waarschijnlijk een vergunning nodig.