Mag ik samenwonen in een sociale huurwoning?

Mijn vriendin en ik hebben vier jaar samengewoond, overigens alleen op mijn naam en zonder samenlevingscontract. De relatie is uitgegaan en zij woont nu in een sociale huurwoning. We zijn nu weer bij elkaar na ongeveer een half jaar en ik wil eigenlijk bij haar intrekken. Nu las ik ergens dat dit niet mag, niet binnen twee jaar? Klopt dit en waarom is dit?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
12.4K

Antwoorden (1)

Ik vermoed dat je twee zaken door elkaar haalt. De termijn van 2 jaar is van toepassing als jullie beide officieel huurder willen worden. Dat kan pas nadat jullie minimaal 2 jaar hebben samengewoond.
Wat daarnaast wel meespeelt, is jullie inkomen. Je vriendin huurt nu officieel de woning, dus ik ga ervan uit dat haar inkomen voldoet aan de norm voor een sociale huurwoning. Als jullie gaan samenwonen kan het zijn dat jullie gezamenlijke inkomen te hoog is en je daarom geen recht meer op de huurwoning hebt.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Betekent dit dat mijn vriendin dan uit haar woning wordt gezet of word ik geweigerd om inwoner of medehuurder te worden?
Inekez1
5 jaar geleden
"Als jullie gaan samenwonen kan het zijn dat jullie gezamenlijke inkomen te hoog is en je daarom geen recht meer op de huurwoning hebt."
Huh? Heb je daar een bron van?
Ik kom o.a. dit tegen:
"De huurder moet zelf aannemelijk maken wat zijn of haar inkomen in het komende jaar zal zijn. Als er een verandering in het inkomen wordt verwacht moet dat toegelicht worden. Als het inkomen achteraf toch anders blijkt te zijn geweest dan opgegeven, heeft dat geen consequenties voor de huurder. Ook als de huurder later in het jaar gaat samenwonen, waardoor het gezamenlijke inkomen wel boven de 33.614 euro uitkomt, heeft dat geen consequenties."https://www.wooninfo.nl/nieuws/2010/11/nieuwe-regelgeving-voor-toewijzing-sociale-huurwoningen/ https://www.woonbond.nl/vraagbaak/kan-ik-huis-worden-gezet-ik-iemand-laat-inwonen
Inekez1
5 jaar geleden
M.b.t tot het verschil tussen samenwonen en medehuurder worden heb je wel gelijk, daarvoor staat inderdaad een termijn van minimaal 2 jaar samenwonen.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurwoning/vraag-en-antwoord/medehuurder
Inekez1
5 jaar geleden
@Mgroot
"Betekent dit dat mijn vriendin dan uit haar woning wordt gezet of word ik geweigerd om inwoner of medehuurder te worden?" Nee, de enige consequentie is dat de jaarlijkse huurverhoging extra hoog wordt. Dit kan oplopen tot maximaal 5,4 % in 2018. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurverhoging/vraag-en-antwoord/wat-is-de-maximale-huurverhoging-in-2018
MarBet
5 jaar geleden
Naar het inkomen wordt gekeken als je de woning gaat huren. Als je inkomen verandert en daardoor niet meer past bij de huurprijs, kun je niet uit de woning worden gezet. Hetzelfde geldt als de samenstelling van het huishouden verandert en daardoor het totale inkomen van het huishouden. Wel kan de huurprijs met een hoger percentage gaan stijgen bij de jaarlijkse verhoging van de huurprijs. Maar ook daar zit een maximum aan. En mogelijk hebben jullie geen recht meer op huursubsidie.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ok bedankt voor de antwoorden. Een woningbouw kan mij dan niet weigeren om bij haar in te trekken. Scheelt het dan ook nog als we gaan trouwen of als het een hospitahuur is? Niet om te sjoemelen maar we willen misschien gaan kopen en elke euro is meegenomen.
Inekez1
5 jaar geleden
@Mgroot.
"...als het een hospitahuur is?"
Wat bedoel je hiermee? Is je vriendin hospita en woont er ook nog een hospitant in haar woning? Of huurt zij zelf een deel van een woning als hospitant?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Het inkomen geldt bij het betrekken van de woning. Als je inkomen tijdens bewoning hoger wordt mag je er blijven wonen. Hoe dat met een tweede bewoner zit durf ik niet met zekerheid te zeggen. Eventuele huurtoeslag kan komen te vervallen. In elk geval je woning niet te snel opzeggen.