Wat voor sociale huurwoning kan ik zoeken in mijn situatie?

Het inkomen is 30.000 bruto per jaar. Maar ben nog alleen.

Mag ik dan kiezen tussen sociale huurwoning met een huur van 597 +/- tot 710 +/-? Of mag dat niet als ik nog alleen ben?

Ik snap het toewijzen niet precies bij 1 persoon.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2K
liveisgreat
6 jaar geleden
In België gebeurt de toewijzing enkel op basis van rationele bezetting en niet op basis van inkomen. Bij de inschrijving voor een sociale woning kan je wel sites kiezen die je goed bevallen en informeren naar de basishuur. Met een hoger inkomen is er immers de kans dat je die volledige basishuur moet betalen en fan is het verschil met de private markt soms zeer klein. Met lage inkomen wordt er een verrekening gemaakt en de laagste iinkomens betalen forfaitair 100 of 200 euro +index. Maar ook met een laag inkomen heb je zo toegang tot de betere sites..en vermits de huisvestingsmaatschappijen de wachtlijst moeten volgen kan je met hoog én laag inkomen in een goede site worden gehuisvest.

Antwoorden (1)

Met jouw inkomen zit je voor 1 persoon ruim boven de grens voor de huurtoeslag. Woningen tot € 597,30 zijn juist bedoeld voor mensen die wèl recht hebben op huurtoeslag. Je kunt dus gewoon reageren op alle woningen met een huurprijs boven de 597,30.
Elke woningbouwvereniging kan een ander beleid hanteren voor de uitvoering van de regeling 'passend toewijzen'. Je zult dus óók rekening moeten houden met de voorwaarden van de verhuurder. Dat kan bijvoorbeeld inhouden dat betaalbare woningen die geschikt zijn voor gezinnen niet worden verhuurd aan alleenstaanden.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Inekez1 Ik mag huurwoningen huren van 597 tot 710 ookal woon ik nog alleen? Dat was eigenlijk mijn vraag.