Huurverhoging accepteren of contract beëindigen, mag dit?

Ik huur particulier voor een bedrag van €750 per maand, kale huurprijs. Deze relatief lage huurprijs is overeengekomen omdat het in eerste instantie om een tijdelijke huur zou gaan. (Zes maanden) Het contract bevat niets mbt huurverhoging. Inmiddels zijn de zes maanden al 18 maanden geworden, en ik wil hier eigelijk niet weg.
Nu komt hij met een nieuw huurcontract. Aan de hand van het puntensysteem (gehandhaaft door huurcommissie.nl) is een prijs berekend wat uitkomt op 1450 per maand, volgens dit puntensysteem is dit de marktconforme huurprijs. Dit bedrag word bereikt in stappen van enkele honderd euro’s per maand bovenop mijn huidige huur van 750,-. Mijn optie nu, is volgens de advocaat van de verhuurder, óf akkoord gaan, of huurcontract beëindigen. Ik ben niet van plan zomaar akkoord te gaan, mijn prangende vraag is dus wat zijn mijn rechten, kan dit zomaar? Is er geen middenweg?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
4.2K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
"volgens de advocaat van de verhuurder"
Die zal sowieso alleen de voordelige opties voor de verhuurder vertellen, beide zijn namelijk zeer nadelig voor jou. Verder hangt het volledig af van je huidige contract. Wat staat daar in over de verhuur termijn, verlenging en beëindiging contract?
Als je gelukt hebt zijn die 6 maanden ondertussen overgegaan in onbepaalde tijd en heeft de verhuurder geen poot om op te staan. Als je pech hebt heeft de verhuurder een opzegtermijn van een aantal weken.

Antwoorden (1)

Uit je verhaal begrijp ik dat je rond oktober 2016 een huurprijs bent gaan betalen van 750 euro per maand. Volgens de regeling die de overheid hanteert is dan sprake van een huurwoning in de vrije sector (bron 1).

Voor zulke woningen kan de huur op twee manieren worden verhoogd.
1. via een indexeringsclausule in het huurcontract.
Hierover staat niets in je huurovereenkomst, zodat automatisch de volgende regeling geldt:
2. door het aanbieden van een nieuw huurcontract.
Jouw verhuurder heeft voor deze optie gekozen. Dan mag hij de huur 1 keer per 12 maanden verhogen (of eerder als de woning tussentijds is verbeterd). Het puntensysteem voor huurwoningen en de maximale huurprijzen zijn voor huurwoningen in de vrije sector overigens niet van toepassing. De verhuurder mag dus zelf de huurverhoging bepalen.

Als je niet met de nieuwe huurprijs akkoord gaat, mag de verhuurder de huurovereenkomst opzeggen. Wanneer je niet schriftelijk met de huuropzegging instemt, kan alleen de rechter de huurovereenkomst beëindigen. De rechter zal dan beoordelen of het aanbod voor een nieuw huurcontract redelijk is. Vindt de rechter het een redelijk aanbod? Dan zal hij het huurcontract beëindigen en moet je de woning verlaten.

Kortom, je hebt heel weinig rechten als je een vrijesectorwoning huurt en er geen huurverhogingspercentage in de huurovereenkomst staat. En ik denk niet dat de rechter aan jouw kant zal staan, omdat de verhuurder een geleidelijke huurverhoging aanbiedt.
6 jaar geleden
Inekez1
6 jaar geleden
"En ik denk niet dat de rechter aan jouw kant zal staan, omdat de verhuurder een geleidelijke huurverhoging aanbiedt."
Nou, zo geleidelijk is die verhoging niet: enkele honderden euro's per maand. De huurprijs stijgt van 750 naar 1450, dat is een huurverhoging van bijna 100%! Ik vraag me af of de rechter daar in mee gaat. Maar: als €1450 een marktconforme huurprijs is, kan de verhuurder ook niet verplicht worden om nog jarenlang voor de helft te verhuren.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dit antwoord zegt niks over "tijdelijke huur" waar de vraagsteller het over heeft.
Pieter2011
6 jaar geleden
@Jackd
Jammer dat je zo slecht geïnformeerd bent. Huurovereenkomsten voor bepaalde tijd die op of na 1 juli 2016 zijn afgesloten, eindigen automatisch als de afgesproken termijn is verstreken. Dat is geregeld in de Wet doorstroming huurmarkt 2015 en geldt zowel voor sociale huurwoningen als vrije sector huurwoningen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt voor de reacties zover. @pieter, is het niet zo dat na het aflopen van de gestelde termijn, het contract omgezet word naar ‘onbepaalde tijd’? Aangezien de huur gewoon doorgelopen is en de verhuurder nu pas met een nieuw contract komt? Enig idee of een rechter in dit geval ook zou kunnen besluiten tot een ‘gulden’ middeweg qua huurbedrag (met daarbij een passende indexeringclausule)?
Pieter2011
6 jaar geleden
Sorry Sorayah, dat weet ik niet. Dit is zo'n specifieke situatie dat er waarschijnlijk ook geen jurisprudentie over bestaat. Je zou eens bij het Juridisch Loket langs kunnen gaan voor een gesprek met een jurist die gespecialiseerd is in huurrecht. Het is wel duidelijk dat jouw verhuurder het grote geld heeft geroken en daarvan wil meeprofiteren, anders ga je de huur niet verdubbelen. Het valt me nog mee dat hij de huur stapsgewijs wil verhogen, want zodra jij de woning verlaat zal (en mag) hij de huur ongetwijfeld meteen naar 1450 verhogen. In b.v. Amsterdam worden op dit moment vrijwel alleen maar woningen met een huurprijs rond 1600/1700 euro aangeboden en vrijwel niets tussen 750 en 1200. Jouw verhuurder doet alles heel doordacht: geen huurverhogingspercentage in de huurovereenkomst zetten en een stapsgewijze verhoging zodat een rechter hem moeilijk kan verwijten dat hij verkeerd bezig is. Waarschijnlijk met maar 1 doel: jou zo snel mogelijk lozen en de huur fors verhogen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
"zo slecht geïnformeerd"
Wat zeg ik dat niet klopt dan? even een nuance:
Niet akkoord met nieuw huurcontract
"Stemt u niet in met dit aanbod voor een nieuw huurcontract voor dezelfde woning? Dan kan de verhuurder het huurcontract om die reden opzeggen. Als u vervolgens niet schriftelijk instemt met de huuropzegging, kan alleen de rechter het huurcontract beëindigen."
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurverhoging/vraag-en-antwoord/huurverhoging-vrije-sector Daar staat het niet wat duidelijker en dat is dan ook hoe het waarschijnlijk zou gaan:
Nergens mee instemmen: gang naar de rechter. Dat klinkt eng, maar dat mag de verhuurder regelen.Dan mag de verhuurder gaan uitleggen waarom een verdubbeling van de huur redelijk is. Ondertussen kan jij daar blijven wonen, onder het oude contract en met de oude huurprijs totdat er een uitspraak is.
Pieter2011
6 jaar geleden
@Jackd
1. Tijdelijk huurcontact of huurcontract voor onbepaalde tijd, de verhuurder mag elke 12 maanden de huur verhogen. De nieuwe huurprijs kan hij zelf vaststellen.
2. Sinds 1 juli 2016 geldt dat een tijdelijke huurovereenkomst aan het einde van de termijn óf automatisch eindigt, óf automatisch wordt omgezet in een huurovereenkomst voor onbepaalde tijd. En dáár heb je wel een puntje, Jack! Volgens de wet is de oude, tijdelijke huurovereenkomst (die na een halfjaar niet werd vervangen door een nieuw contract), dus automatisch omgezet een een huurovereenkomst voor onbepaalde tijd. Als in dat oude (= huidige) huurcontact een huurprijs van 750 euro wordt vermeld, zou een rechter weleens kunnen oordelen dat een verhoging 'met een paar honderd euro' niet redelijk is. Maar of die theorie opgaat zou ik toch echt vooraf even met een jurist gespecialiseerd in huurrecht bespreken!