Ik ben een zzper en wil de garage van mijn ouders huren als werkplek, kan dit?

Ik wil graag de garage van mijn ouders huren en inrichten als werkplek.
De garage met eigen sanitair, toilet, keukenblok, cv en een eigen voordeur.

De garage staat ongeveer op 3 meter vanaf de achterdeur van mijn ouders.

Ik wil ze er een x bedrag per maand voor betalen.

Nu heeft mijn vader Aow en toeslag voor mijn moeder.

Kunnen ze dit van mij accepteren zonder dat de toeslag in gevaar komt?

Welk bedrag mag ik maximaal per jaar overmaken.

En in welke box gaat dit vallen?

Ik wil ze ontlasten, vandaar deze vraag.

En mag ik dat als biologische dochter in mijn aangifte opgeven als kosten werkplek?

Het svb geeft mij keer op keer een onduidelijk antwoord.

Hartelijk dank.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
4.6K
erotisi
7 jaar geleden
De hoogte van de toeslag is afhankelijk van het inkomen van uw partner en van het inkomen van u en uw partner samen. Als uw gezamenlijk inkomen (uw AOW-pensioen telt ook mee) hoger is dan € 2.714,68 bruto per maand, verlagen wij de toeslag met maximaal 10%.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@fisbel weet hier alles van.

Antwoorden (1)

U heeft een interessante vraag. De verhuur van een onroerende zaak is in principe vrijgesteld van btw. Uitzondering hierop kan zijn de verhuur van een garage die uitsluitend gebruikt wordt als parkeerruimte voor een voertuig (auto bijvoorbeeld).

Onlangs is er een rechterlijke uitspraak geweest dat de verhuur van een garage(box) vrijgesteld van btw kan zijn, als de garage(box) niet uitsluitend als parkeerruimte worden gebruikt, maar een multifunctioneel doel heeft. Bijvoorbeeld dat de garage gebruikt wordt als opslag of als werkruimte. Het is van belang om in de huurovereenkomst duidelijk op te nemen voor welk gebruik de garage bedoeld is.
(zie bijlage 1)

Als de inspecteur vragen heeft over de verhuur van de garage kunnen uw ouders altijd een beroep doen op de zogenaamde kamerverhuurvrijstelling. Als 1 of 2 kamers (of ruimte) in de eigen woning wordt verhuurd, is er de vrijstelling van maximaal €5164 per jaar. U zou uw ouders dus maximaal € 430 per maand kunnen betalen voor de huur. (zie bijlage 2) Zorgt u ervoor dat de maandelijkse betalingen aantoonbaar zijn. Bijvoorbeeld door deze betalingen per bank over te maken met een duidelijke omschrijving.

U kunt deze kosten van huur aftrekken van uw inkomen als ZZP'er. Voor uw ouders zijn de verhuuropbrengsten geen inkomen. Uw vader behoudt zijn AOW inclusief de partnertoeslag. Deze partnertoeslag wijzigt niet door de verhuuropbrengsten. Een win-win situatie dus.
fisbel