Mag ik op elke grond bouwen?

We zijn al een hele tijd aan het kijken voor een stuk grond om daar loodsen op te bouwen. Nou is mijn vraag, als ik een stuk weiland of iets in die trand zou kopen, zou ik daar dan gewoon kleine loodsen op mogen bouwen?

Moeten daar vergunningen voor aangevraagt worden? Hoger als 3 meter de lucht in kom ik niet. Mag dit niet, op wat voor grond zou dat dan eventueel wel mogen?

Kan ik grond waar ik niet op mag bouwen omzetten naar grond waar ik wel op mag bouwen?

Graag zoveel mogelijk informatie!

Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
17.4K
ronron1212
7 jaar geleden
Even langs bij de gemeente en vragen of er gebouwd mag worden.
Antoni
7 jaar geleden
@Oxidator, als dit al een vraag is waar je mee zit, nog voordat je bent begonnen, dan vermoed ik dat je nog veel vragen tegen zal komen in het verdere proces van aankoop, bouw en gebruik.

Het beste antwoord

In Nederland is via bestemmingsplannen geregeld waar iets gebouwd mag worden, wat daar gebouwd mag worden en waarvoor dat gebouwde mag worden gebruikt.

Een bestemmingsplan voor een nieuw bedrijventerrein laat toe dat er op een kavel een loods wordt gebouwd, maar dat wil niet zeggen dat je in die loods mag doen en laten wat je wil. Er gelden allerlei regels en voorwaarden voor o.a. geluidsoverlast, geuroverlast, opslag gevaarlijke stoffen, overlast of gevaar door te veel bezoekers of te grote vrachtwagens voor bevoorrading of transport.

Je hebt niks aan een loods als je die niet mag gebruiken voor het doel waar je een loods voor nodig hebt.
Informeer bij de gemeente waar je een loods kunt bouwen (of bestaande loods kunt kopen of huren) voor jouw geplande activiteiten.

Je kunt niet een stuk grond kopen en dan de bestemming wijzigen van landbouwgrond naar bouwgrond. Als een kavel bouwgrond is, of bouwgrond kan worden, dan gaat niemand dat aan jou verkopen als landbouwgrond. Bouwgrond is namelijk veel duurder per m2 dan landbouwgrond.

Dus: Eerst uitzoeken waar je met jouw geplande activiteiten terecht kan qua bestemmingsplan. Dan uitzoeken wat de voorwaarden zijn voor de bouw van een loods (afmetingen, materiaalgebruik, veiligheidseisen) en eventuele verdere inrichting van het perceel (denk aan verharding, uitrit, afwatering, erfbeplanting, etc).
Pas als dat duidelijk is, kun je definitief besluiten om wel of niet de kavel te kopen en te gaan bouwen.
7 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee, je mag niet zomaar overal bouwen.
Sterker nog, in het algemene mag weiland alleen als weiland (of iig landbouwgrond) worden gebruikt, en is bebouwing strikt verboden.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ kort maar krachtig, neen dat mag dus niet op elke grond.,
Ben geen expert op dit gebied.
Maar je mag zeker niet op elke grond iets bouwen . Een gemeente provincie of rijk kan gewoon bepalen dat er niets gebouwd mag worden .