Hoe kan het dat de woz waarde van mijn huurhuis ruim €2000 hoger is dan vorig jaar?

Er is niets aan het huis veranderd. Door dat de woz waarde hoger is moet ik dus ook meer belasting betalen. Hoe kan een huis (appartement) duurder worden?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Iets met marktwerking? Een kilo goud was vorige week ook iets goedkoper... nog steeds dezelfde kilo goud....?
zondag
7 jaar geleden
@Manonnetje3 Als de huizenprijzen stijgen stijgt de WOZ waarde ook.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hoe komt het dat een huurder en niet de eigenaar woz betaalt?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@hajete: de woz-waarde is uiteraard van toepassing voor het bepalen van de huurprijs
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
er staat dat de vraagsteller meer belasting moet betalen, niet meer huur.

Antwoorden (2)

De WOZ-waarde is het bedrag wat je huis op zou leveren als het op 1 januari 2016 verkocht zou zijn. Vermoedelijk zijn er rond die tijd vergelijkbare huizen in jouw buurt verkocht voor gemiddeld 4000 euro meer dan het jaar ervoor, dus zou jouw huis dat ook opleveren.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
€ 4000 waardestijging = € 2000 meer WOZ?
De gemeente bepaalt de marktwaarde van jouw woning op basis van de verkoopprijs van vergelijkbare woningen in de buurt. Bij het vaststellen van de prijs wordt ook rekening gehouden met oppervlakte, inhoud en bouwjaar van de woning.

Alle variabelen worden bij elkaar geveegd en in een rekenmodel gestopt waaruit vervolgens de WOZ-waarde rolt. Die waarde wordt in veel gevallen nog wel gecheckt door een WOZ-taxateur, maar die zal dat meestal vanachter zijn bureaustoel doen en bij hogere uitzondering echt langskomen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De gemeente bepaalt niet de marktwaarde.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wie bepaalt de marktwaarde dan wel? Volgens mij bepaalt de gemeente de waarde van onroerende zaken door een taxatie. Als de gemeente bepaalt dat de woning een X bedrag waard is kan dat uiteraard verschillen met de verkoopprijzen van woningen in de buurt. Al kan je er vanuit gaan dat de woz-waarde het jaar erop zal gaan stijgen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De markt bepaalt de marktwaarde, dus vraag en aanbod van vergelijkbare woningen.. Aan de hand daarvan bepaalt de gemeente de WOZwaarde.
Als de gemeente de marktwaarde zou bepalen dan zou ze optreden als prijsbepaler bij onroerend goed transacties.
We leven gelukkig niet in een totalitaire staat.