Gas & electriciteit afgesloten, mag ik u het huurcontract eenzijdig verbreken?

Een half jaar geleden is het gas afgesloten, net vóór ik ben komen wonen. Volgens de huurbaas was dit tijdelijk, en inderdaaad na een aantal weken was er weer gas.

Nu een half jaar later is gebleken dat gas illegaal aangesloten is. Netbeheerder heeft daarop het gas afgesloten. De electriciteit is daarbij ook afgesloten, vanwege mogelijk gevaar. Ik woon nu dus zonder electriciteit en gas.

Is dit een gegronde reden voor opzegging huurcontract?

Ik heb nog geen nieuwe ruimte, maar probeer deze te vinden. Als ik een nieuwe ruimte heb, kan ik dan het contract eenzijdig opzeggen? Heb ik dan nog een maand opzegtermijn? Is de verhuurder dna verplicht mij mijn borg terug te betalen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (1)

De verhuurder dient er voor te zorgen dat er gas, water en elektriciteit geleverd wordt. Hij is er voor verantwoordelijk dat de aansluitingen deugdelijk zijn. Als dat niet het geval is (zoals beschreven in de vraag), dan blijft hij in gebreke en is dat een gegronde reden tot (onmiddelijke) opzegging van de huur. Je kunt mijn inziens zelfs huur terug vorderen wegens verminderd huurgenot.
Het is raadzaam om een rechtsverzekering in te schakelen, of te rade te gaan bij een rechtswinkel.