Mijn woonlasten in mijn vrije sector huurappartement zijn te hoog, maar wat zijn de alternatieven?

Hallo lezers,

Mijn vraag gaat over het huren van een appartement.
Drie jaar geleden ben ik afgestudeerd en daarna meteen aan het werk gegaan voor 90 procent. Ik ben toen ook uit huis gegaan (ik was toen 21) en ik ben een appartement gaan huren in de vrije sector. Dit was toen prima op te brengen (huur = 800 euro), maar sinds augustus werk ik nog maar 60 procent ivm bezuinigen op mijn werk. Het lukt niet om er nog iets naast te vinden of om aan meer uren te komen. Ik merk dat ik nu iedere maand financieel heel krap zit, ondanks bezuinigen op van alles en nog wat. Ik krijg ook geen zorgtoeslag of huurtoeslag omdat mijn inkomen nog steeds te hoog is.
Ik moet hier dus eigenlijk wel weg op termijn voordat er schulden komen. Maar ik kan nergens heen. Kopen is geen optie aangezien mijn contract nog geen vaste is en ik alleen ben. Sociale huur lukt ook niet, daar ik nog maar 3 jaar sta ingeschreven. Een appartement huren in de vrije sector lukt ook al niet: de prijzen liggen echt rond de 700-900 euro voor ongeveer 40m2. (in Tilburg). Mijn eisen zijn niet echt hoog, maar ik zie het ook weer niet voor me om nu een kamer te gaan huren of in een studentenhuis...

Wat zou ik nog kunnen doen? Ik woon btw in Tilburg.
Alvast heel erg bedankt voor jullie adviezen.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja, er is een groep waarvoor de huidige woningmarkt écht beroerd is. Dat zijn niet alleen de minima, maar misschien nog wel meer de mensen die een te hoog inkomen hebben voor sociale huur maar te laag on particulier huren te kunnen betalen of om te kunnen kopen. Nu begrijp ik uit jouw verhaal dat je wel in aanmerking zou komen voor sociale huur maar dat vooral de wachttijd een probleem is? Ik weet niet hoe het in jouw regio is, maar in sommige regio's wordt een deel van de sociale huurwoningen aangewezen door middel van loting. Vooral voor mensen die nog weinig wachttijd hebben opgebouwd, kan dat aantrekkelijk zijn. En anders misschien een huisgenoot of - als dat mag - onderhuurder? Dat is ook verre van ideaal, maar in elk geval kun je dan zelf je huisgenoot uitkiezen, wat in een studentenhuis niet (of veel minder) het geval is.
Inekez1
7 jaar geleden
Als je nu maandelijks een deel studielening terugbetaald aan DUO, dan kun je vragen om verlaging van je maandbedrag op basis van je huidige inkomen. Normaal wordt de terugbetaling berekend op je inkomen van (geloof ik?) 2 jaar geleden, maar op jouw verzoek kunnen ze dat wijzigen. Uit je vraag blijkt niet dat je studielening moet terugbetalen, maar daar ga ik even van uit. Anders is het toch een kwestie van al je uitgaven nog eens tegen het licht houden, zowel je vaste lasten (abonnementen, zorgverzekering, andere verzekering, auto, ...) als de variabele kosten (boodschappen, uitgaan, kleding, etc.). Als je inkomen te hoog is voor huurtoeslag, dan heb je na betaling van die 800 euro huur nog meer over dan iemand met een bijstandsuitkering voordat die de huur heeft betaald. Dus op de een of andere manier zou het wel moeten kunnen. Misschien kun je tijdelijk een extra baantje vinden in een hele andere sector dan waar je voor opgeleid bent, als overbrugging.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik vraag me af of dat wel klopt, dat iemand die geen recht heeft op huurtoeslag met een huur van 800 meer overhoudt dan iemand in de Bijstand. De inkomensgrens voor huurtoeslag vind ik altijd best laag; als je boven de 22100 zit op jaarbasis, krijg je niets. Als je daar net boven zit, heb je netto iets van 1250 aan inkomen, minus 800 is 450. Bijstand voor een alleenstaande is netto 870 ofzo, misschien tegenwoordig wat meer? Laten we zeggen 900, en bij een huur van niet veel meer dan 400 per maand (anders krijg je tot je 23e ook geen huurtoeslag, als je te duur huurt) krijg je zo'n 160-170 euro aan huurtoeslag per maand. Dus na het betalen van de huur minus de toeslag zit je op de 660. Dat is ruim 200 euro méér.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dan moet je daar natuurlijk wel bij rekenen dat je sowieso al half zo duur moet huren om überhaupt voor huurtoeslag in aanmerking te komen. Tot je minimaal 23 bent in elk geval, maar dan nóg kom je met een huur van 800 niet in aanmerking voor huurtoeslag. Dat is allemaal waar. maar rondkomen met een inkomen net boven de huurtoeslaggrens met een huur van 800? Volgens mij is dat schier onmogelijk.
Inekez1
7 jaar geleden
Oow, die inkomensgrens voor toeslag is bruto....
Nja, da's dan wel heel krapjes. Sterkte met de situatie, ik heb er helaas geen oplossing voor.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Ineke: we weten natuurlijk niet hoeveel VS boven die grens zit, maar ik wilde even duidelijk maken dat een te hoog inkomen voor huurtoeslag lang niet altijd is wat de meeste mensen een hoog inkomen zouden vinden. Ik vind die grens echt vrij laag, en als je bedenkt hoeveel huurtoeslag kan zijn als je wat duurder huurt (voor 23+) dan is dat een flinke hap uit je budget: zodra je één cent per jaar boven de grens zit, kan je zomaar tot 250 euro of meer per maand terugvallen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Neem eens contact met me op, wellicht kan de huur van je appartement op wettelijke basis worden aangepast, maar heb daarvoor wel aanvullende info nodig om je op weg te helpen.

Antwoorden (1)

Misschien @Koekie, is het een idee om met een vriend(in) te gaan samenwonen. Nee niet samenwonen, maar samen huren. Zoek een 3 kamer appartement voor een redelijke prijs in een oude wijk en samen is dat wel op te brengen. Veel noten op je zang moet je natuurlijk niet hebben, je zegt zelf al "Mijn eisen zijn niet echt hoog", dus dat moet lukken.

Punt is natuurlijk je inschrijving van 3 jaar. Misschien is daar een antwoord op te vinden. Vraag eens bij of Maatschappelijk Werk of bij buurtwerk of hier al een regeling voor bestaat. Er zijn meer mensen die achteruit gaan met inkomsten en dan ineens teveel huur betalen. Wellicht bestaat er al iets voor deze groep huurders. Je weet nooit.

Samenwonen / samen huren moet echt het antwoord zijn in deze. Samen een redelijke huur opbrengen is stukken fijner dan overal op te moeten bezuinigen en dan nog een probleem hebben. Mogelijk heb je dan ook de kans om een beetje te sparen.
Heb je aan je studietijd geen goede vriend of vriendin overgehouden die hier ook voor te porren valt? Vraag rond in je netwerk, misschien zitten zij wel in dezelfde situatie
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Antikraak gaan wonen, dan heb je wel je eigen eenheid en vaak spotgoedkoop, al zijn dat vaak woningen die plat gaan op termijn. Zoek maar eens op internet naar de mogelijkheden. Of een huis huren van mensen die hun huis willen verkopen en niet zo snel kwijtraken en al een ander huis gekocht hebben. Met een bruikleenovereenkomst word je geen huurder.