Wat te doen als mijn huurprijs de norm voor huurtoeslag overtreft?

Ruim 11 jaar geleden heb ik een huis gehuurd in de sociale huursector. Ik ben altijd in aanmerking gekomen voor (een beetje) huurtoeslag per maand.

Met de komende huurverhoging per 1 juli 2016 kom ik nét boven de huurgrens van €710,- om in aanmerking voor huurtoeslag te kunnen komen.

Moet ik nu goedkoper gaan wonen om het recht op huurtoeslag te blijven behouden of krijg ik nog gewoon mijn huurtoeslag toegekend?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1K

Antwoorden (2)

Als je in de eerste helft van het jaar huurtoeslag hebt ontvangen en je huur komt door de jaarlijkse huurverhoging nu boven de huurtoeslaggrens uit, kun je de tweede helft van het jaar ook nog toeslag krijgen op basis van je verworven recht.

Per 1 januari 2017 zal de grens voor de huurtoeslag weer verhoogd worden, en dan is de kans groot dat je er weer net binnen valt. Afhankelijk van hoe hard je huur stijgt, zou het kunnen dat je voor langere tijd steeds de tweede helft van het jaar een beroep moet doen op dat zgn. 'verworven recht', om dan in januari weer opnieuw officieel recht te hebben.

Als je huur op den duur harder stijgt dan de huurtoeslaggrens en je zou vanaf januari al buiten de boot vallen, dan wordt het anders. Al is daar soms ook nog wel een mouw aan te passen, overleg eventueel met de woningbouwvereniging en/of de huurdersvereniging. Soms zijn er onderling afspraken vastgelegd over hoe snel de huren mogen stijgen en tot welk percentage van de maximale redelijke huur de sociale huurwoningen überhaupt mogen stijgen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
fisbel
7 jaar geleden
@Lies 12: Twee onvolkomenheden in je antwoord:
1. Als er eenmaal verworven recht is, behoud je dit verworven recht. Ook voor 2017 en latere jaren. Uitzondering kan zijn als er in een jaar of meerdere jaren geen huurtoeslag meer is bijvoorbeeld omdat het inkomen in die jaren te hoog is. Het verworven recht gaat dan verloren. 2. De maximale huurgrens huurtoeslag cq liberalisatiegrens ad € 710,68 is voor 3 jaar bevroren. De wetswijziging is per 1 juli 2015 in werking getreden waardoor ook per 1 januari 2017 de maximumgrens voor huurtoelslag € 710,68 zal zijn http://www.huurgeschil.nl/circulaires/parameters_huurtoeslag_inkomensgrenzen_2016.pdf Ter informatie aan Peter27048:
Soms verlaagt een woningbouwvereniging tijdelijke bijvoorbeeld voor een paar maanden de huur incl. servicekosten. Zodat de huur net onder de liberalisatiegrens uitkomt. Als per eerstkomende datum huurverhoging de grens overschreden wordt is er verworven recht. Ik ken woningbouwverenigingen die deze methode hanteren. Het scheelt ze vaak maar een enkel tientje aan huurderving. Soms wordt er moedwillig tegengewerkt, omdat de verhuurder geen sociale verhuur wil.
Om in jou periode vanaf 1 juli tot en met 31dec 2016 in aanmerking te komen voor huurtoeslag moet je huur €710,68 per maand of lager zijn.