Mijn huisbaas probeert het huiseigenarendeel van de gemeentelijke rioolheffing 2015 op mij te verhalen. Mag hij dit zomaar doen?

Het huurcontract stamt nog uit 1988 en daarin staat het volgende vermeld:
'De huurpijs, en een extra bedrag voor voorschot leveringen en diensten met daarachter (waterlevering).'
Daaronder: "De verhuurder verstrekt de huurder elk jaar een rubrieksgewijs overzicht van de kosten die hij voor de bovenvermelde leveringen heeft gemaakt, waarna de verrekening van die kosten plaats vindt." ... "Huurders aandeel in de kosten van de leveringen en diensten bedraagt ---. De verhuurder kan na overleg met de huurder zowel de leveringen zowel qua soort als omvang beperken dan wel uitbreiden. Herziening is mogelijk indien het kostenpeil daartoe aanleiding geeft."
(Zo'n overzicht heb ik trouwens nog nooit gezien, maar dit terzijde.)
[Vraag gesteld voor een vriend die momenteel niet kan inloggen.]

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
7.9K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Hippo, het lijkt erop dat de huurovereenkomst van 1988 niet naar behoren is aangepast.
Een belangrijke reden voor aanpassing van het model uit 1988 is vooral de nieuw wetgeving (en jurisprudentie) op het gebied van huur en verhuur.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Hippo, eerst maar eens controleren uw gemeente behalve de rioolheffing eigenaren ook de rioolheffing gebruiker oplegt. Als dat zo is dan zijn er twee aparte nota's.
Het huiseigenarendeel (de eigenaarsheffing) mag nooit verhaald worden op de huurder.

Antwoorden (2)

Ik heb het sterke vermoedde dat het hier gaat om kamerhuur.

Ja als men dit contract heeft getekend mag de huisbaas een deel van het huiseigenarendeel rioolheffing op de huurder verhalen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nee, een zelfstandige woonruimte.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dan nog is het toegestaan, bij andere verhuurders zit het in de huurprijs inbegrepen en uw verhuurder heeft er voor gekozen om het afzonderlijk te doen, u moet elk jaar om een specificatie vragen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Is het dan niet vreemd dat hij dat nu plots doet en in eerdere jaren niet?
Eigenaarsbelastingen en eigenaarsheffingen mogen nooit door de eigenaar van de woning worden doorbelast aan de huurder van de woning. De verhuurder wordt geacht deze lasten te kunnen voldoen uit de kale huur. De huurder kan met terugwerkende kracht tot 5 jaar het eventuele onverschuldigd betaalde van de verhuurder terugvorderen.
Een huurder dient wel verbruiksbelastingen en gebruikersheffingen te betalen, maar alleen als de gemeente deze belastingen en heffingen oplegt. Wie de aanslag
ontvangt doet er niet toe, de eigenaar mag deze doorberekenen maar moet deze aanslagen bij doorberekening wel kunnen tonen.

De huidige rioolbelasting was tot 2008 een retributie (een gedwongen betaling aan de overheid), genaamd rioolrecht, het rechtstreekse profijt en belang dat men had van de riolering. In 2009 werd de Wet Milieubeheer van kracht. Hierin werd de belasting rioolrecht veranderd in rioolheffing, een belasting waar geen rechtstreeks profijt door de belastingplichtige tegenover hoeft te staan.
De nieuwe wijziging in 2012 van deze Wet hield in dat de aanslag rioolheffing (en ook de afvalstoffenheffing) vanaf die datum worden opgelegd aan de verhuurder en niet meer aan één van de huurders. De rioolheffing is een vast bedrag per aansluiting, het aantal bewoners is niet van invloed op de heffing.
Er zijn twee soorten rioolheffing:
1. rioolheffing die men betaalt als men eigenaar is van een pand dat op de riolering is aangesloten;
2. rioolheffing gebruikers als men gebruiker (huurder) is van een zelfstandige woonruimte die is aangesloten op de gemeentelijke riolering.
Een woning of woonruimte is onzelfstandig als men keuken, badkamer/douche en/of toilet deelt met andere huurders (die een eigen huurcontract hebben).
Beide heffingen kunnen worden opgelegd door een Gemeente maar zij is daartoe niet verplicht. Een aantal gemeenten heft alleen van eigenaren.
Of uw gemeente behalve de rioolheffing eigenaren ook de rioolheffing gebruiker oplegt kan men controleren door de betreffende postcode en huisnummer in te vullen bij: check uw postcode.
http://www.derbg.nl/algemeen/overzicht-belastingen/rioolheffing-voor-gebruikers-en-eigenaren#q_414
Ook de gemeente en waterschap kunnen deze inlichtingen verstrekken.