Mag een VVE (zonder vergadering) zelfstandig opdracht geven tot schadeherstel in de privé ruimte van gedupeerde eigenaren?

Door een defecte waterleiding is er schade ontstaan bij andere eigenaren binnen mijn VVE. Laat ik voorop stellen dat ik deze schade wil vergoeden natuurlijk, laat dit duidelijk zijn. Nu krijg ik alleen (zonder verdere) kennisgeving van de VVE een factuur dat de VVE opdracht heeft gegeven herstelwerk heeft te verrichten in de woningen van de gedupeerde. Het betreft hier 3 woningen en nu blijkt ook dat het bouwbedrijf een band heeft met iemand binnen het VVE bestuur. De vraag is nu of ik even 9500 euro wil betalen aan de VVE voor schade aan de gedupeerde woningen. Omdat ik dit zeer veel geld vind voor het herstellen van lekkage, vraag ik mij in beginsel af of de VVE de bevoegdheid heeft om een opdracht te geven inzake werkzaamheden binnen privé. Is de VVE niet beperkt tot het gemeenschappelijke en moeten gedupeerde eigenaren mij niet zelf aansprakelijk stellen? Ik heb nu immers geen enkele controle en inspraak gehad over werkzaamheden binnen woningen.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (3)

De VVE kan enkel op basis van een besluit dat door de meerderheid van de leden is gesteund, opdrachten verstrekken die de prive-sfeer van de leden raken. Het plaatsen van dubbele beglazing bijvoorbeeld of de aanleg van CV ketels. In jouw geval lijkt me de schadevergoeding een zaak van de eigenaren zelf, niet van de VVE. Ik snap dan ook niet goed waarom ze zich ermee ingelaten hebben en adviseer je de VVE te vragen om een rechtsgeldig mandaat voor hun besluit voor je betaalt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er is een verschil tussen de beheerder, die namens de VvE mag handelen en de leden van de VvE. De beheerder heeft het mandaat om snel te handelen. Alleen het dient wel voor een redelijk bedrag te gaan. Nu kan de kosten van een noodreparatie en herstel bij waterschade zeer hoog op lopen. Daarom dient een VvE verzekerd zijn tegen dit soort risico''s, maar de beheerder is ook aansprakelijk ingeval van bestuurlijke fouten. Als de beheerder het buiten de verzekering wil regelen en via een bevriende relatie, dan is dat een beslissing. Waarvan de eigenaren schade van kunnen onder vinden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Uit de vraag blijkt op geen enkele manier dat hier namens de VVE een beheerder in actie is geweest. Ik wil direct geloven dat het klopt wat je zegt maar het is lang niet overal gebruikelijk dat naast een VVE een vaste beheerder aanwezig is.
Dit is op zijn minst een zeer ongebruikelijke gang van zake.
Normaal gesproken moeten de eigenaren jou aansprakelijk stellen, waarop jij jouw verzekering inschakelt, die op hun beurt (zo nodig) een expertige-rapport (laten) maken. Jij moet er voor zorgen dat de lekkage gerepareerd wordt, en de verzekering keert uit aan de gedupeerden voor het herstellen van de schade.
Alleen als jij geen verzekering hebt tegen waterschade, dan draai jij op voor alle schade.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Of als de VvE geen verzekering heeft, dan draait de VvE op voor schade. Gezien de bedragen lijkt het er op dat de VvE schade had en iemand aan sprakelijk heeft gesteld.
Ik woon ook in een appartement met een VVE. Wij hebben ook iets soortgelijks gehad echter toen werd het een rechtszaak omdat de veroorzaker niet wilde betalen.
Maar ja, dat kan dus wel. Als het gunstig valt, kan dit in een VVE-vergadering besproken worden anders moet het dagelijks bestuur de beheerder opdracht geven de schade te laten onderzoeken en de veroorzaker officieel aansprakelijk te stellen. Hiermee kan de veroorzaker naar zijn verzekering om dit via zijn of haar aansprakelijkheidsverzekering om proberen dit vergoed te krijgen.
Soms is haast geboden.
Wel moet het bestuur tijdens de VVE-vergadering dmv oa het Kasboek duidelijkheid verschaffen van de gemaakte kosten (en opbrengsten).
suc6