Ik ga in Duitsland studeren en ik ga een zelfstandige kamer huren voor €400(warm). Kom ik dan in vraag voor huurtoeslag van de Duitse overheid?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
7.4K

Antwoorden (1)

De Duitse overheid "doet" niet aan huurtoeslag, althans niet op de manier zoals we dat in Nederland gewend zijn, waar het - net als zorgtoeslag- feitelijk een verkapte uitkering is.

Er zijn wel mogelijkheden voor zogenaamde "Miet- of Lastenzuschutz" / Wohngeld, maar daarvoor kom je alleen in aanmerking als je in aanmerking komt voor een of andere (Duitse) uitkering op basis van werkeloosheid, ouderdom, asiel, arbeidsongeschiktheid oid. Studenten vallen hier eigenlijk vrijwel nooit onder. Je hebt het recht om in Duitsland te wonen, te studeren en te werken, maar voor je in aanmerking komt voor welke uitkering dan ook moet er eerst wel een heleboel water door de zee.