Makelaar wil huurcourtage als vergoeding in deze situatie, kan dat?

Ik had interesse in een appartement via een makelaar. Om het bemiddelingsproces te laten beginnen, moest ik een intentieverklaring ondertekenen. Vanwege mijn financiele situatie waren de eisen van de verhuurder 3 maanden huur borg, inclusief servicekosten. Ik ging hier moeizaam mee akkoord.

Ik vroeg om een huurovereenkomst, maar de makelaar koppelde mij aan de verhuurder voor een kennismakingsgesprek. Daar werd mij voor het eerst het huurcontract getoond, maar het huurbedrag per maand was hoger dan de makelaar naar mij had gecommuniceerd. Ik had dat toen aangekaart, maar er werd weinig van aangetrokken. "De schuld ligt bij de makelaar, de informatie dat er in dit contract staat is juist", aldus de verhuurder.

Na het gesprek met de verhuurder zei ik dat ik over het huurcontract ging nadenken. Er was niks getekend en geen akkoord bereikt.

Direct na het weekend vertelde ik de makelaar dat ik niet akkoord ging met de huurvoorwaarden, en dat ik ervan af zag. Dat werd niet door de makelaar geaccepteerd, ook al leverden zij foutieve informatie aan mij dat resulteerde in een hogere huurbedrag. Deze redenen vond de makelaar 'te zwak'.

De makelaar wil alsnog de huurcourtage betaald hebben als vergoeding voor hun onkosten, en berust zich op de intentieverklaring. Staan zij in hun recht?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Informeer hier eens: https://www.scvm.nl. Zij bepalen o.a. de eisen die aan makelaars gesteld worden.
Of anders bij de nMA.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De hamvraag is wat staat er in de intentieverklaring? Mag per pb als je dit niet hier wilt posten.

Antwoorden (1)

Nee, gezien de informatie heeft u de makelaar een bemiddelingsopdracht gegeven.

Deze kan pas courtage in rekening brengen als er succesvol bemiddeld is. vaste jurisprudentie zegt dat dit het geval is, zodra u een huurovereenkomst hebt getekend.

Zij staan dus niet in hun recht, aangezien u geen overeenkomst hebt bereikt.

Een intentieverklaring heeft exitmogelijkheden waarmee de intentie ontbonden kan worden, echter uw getekende document is meer een bemiddelingsopdracht.

Mijn advies is om de opdracht die u heeft getekend voor de makelaar te ontbinden, aangezien deze u probeert een pootje te lichten.