Heb ik kans op meer huurtoeslag wanneer ik het aanvraag via een derde zoals huurtoeslag.nl, dan wanneer ik het gewoon aanvraag via de belastingdienst?

huurtoeslag.nl suggereert namelijk dat je vanwege hun expertise kans maakt op een hogere huurtoeslag.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Wat een onzin. Voor de huurtoeslag gelden specifieke criteria. Voldoe je daaraan, dan heb je recht op huurtoeslag. Voldoe je er niet aan, dan heb je geen recht. Een aanvraag doen via een intermediair verandert niets aan de hoogte van je huur, je inkomen of je vermogen. Je hebt dus niet meer kans op huurtoeslag als je het via een andere site aanvraagt.

Ik zou me kunnen voorstellen dat zo'n site mensen ondersteunt als ze in een bijzondere situatie zitten; maar ook dat is lang niet zo ingewikkeld meer als vroeger: bij het VROM (huursubsidie) en de eerste jaren dat de Belastingdienst dit uitvoerde kreeg je bijvoorbeeld als je een duurdere woning huurde vanwege je handicap altijd standaard een afwijzing en moest je elk jaar opnieuw in bezwaar gaan, maar tegenwoordig kun je zelfs dit soort bijzondere situaties al aangeven bij de aanvraag, en krijg je vanzelf een overzicht van eventuele bewijsstukken die je mee moet sturen.

Ik vraag me ernstig af op basis waarvan deze site die claim doet.

Toegevoegd na 6 minuten:
Ik heb even de site bekeken: het is een site die inderdaad optreedt als intermediair en die voor het doen van een aanvraag - na machtiging - 29,50 vraagt. Ze zeggen dat ze je helpen de maximale huurtoeslag te krijgen doordat ze je gegevens controleren en eventueel contact opnemen als ze vragen hebben. Ik zou er niet aan beginnen, als ik jou was. Een aanvraag is echt niet ingewikkeld, en als je vragen hebt dan kun je de Belastingtelefoon bellen. Die geven je gratis advies. De telefoonkosten die je daarmee maakt halen het niet bij die 29,50 euro die zo'n site vraagt. Ik vind het heel vreemd dat er geld gevraagd wordt voor iets wat je prima zelf kunt doen. Bij huurtoeslag.nl moet je dezelfde gegevens aanleveren die je bij de aanvraag bij de Belastingdienst moet invullen, dus iemand die door bijvoorbeeld een lage intelligentie of beperkte kennis van de Nederlandse taal daar al niet uitkomt, heeft ook niets aan zo'n site. Daarbij zijn er genoeg mensen die iemand die écht moeite heeft met dit soort dingen, kosteloos willen helpen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
Ze doen die claim op basis van het geld willen verdienen.
Net als belastingadviseurs dat doen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is niet alleen onzin, het riekt zelfs ene beetje naar oplichting, Want ze leveren niks op, maar vragen wel geld. Zie mijn opmerkingen onder de vraag. Dikke plus dus.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ Ik had deze site ook al voorbij zien komen,ik vind het gewoon oplichterij.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik was ook gegaan naar de vraag of ze nu geld vragen hiervoor, of dat ze het doen voor de advertentie-inkomsten. Ze vragen dus gewoon geld. Te gek voor woorden dat zoiets blijkbaar gewoon mag. Ze hebben wel heel slim de domeinnaam www.huurtoeslag.nl geclaimd (ik wilde typen "gekaapt", maar als het domein hiervoor van niemand was, kun je dat niet stellen) zodat er ongetwijfeld mensen op hun site terecht komen die gewoon een aanvraag wilden doen via reguliere wegen. Het doet me denken aan al die PGB-bemiddeldingsbureaus die een hoop geld vragen voor het doen van de salarisadministratie en even 'vergeten' te vermelden dat PGB-houders hiervoor GRATIS bij de SVB terecht kunnen en dat je dan óók nog de gegevens van de SVB kunt gebruiken om heel gemakkelijk digitaal verantwoording af te leggen bij het Zorgkantoor. Die bureaus doen het ook altijd voorkomen alsof het beheren van een PGB hartstikke ingewikkeld is, om mensen er maar van te overtuigen dat ze daar hulp bij nodig hebben. Deze site schermt ook met: "bij ons heeft u geen DigiD nodig." Nee, maar je moet ze wel machtigen en dat lijkt me ongeveer net zoveel gedoe als het aanvragen van een DigiD-code, als je die nog niet had. En ik vermoed dat de papieren formulieren ook nog gewoon bestaan bij de Belastingdienst, dus ook dáár heb je dan niet per se een DigiD voor nodig.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Voor de theorie examens van het CBR zijn trouwens ook dit soort sites in de lucht. Die 'regelen het voor je' voor tien of twintig euro meer dan het bij het CBR had gekost. En die spelen het ook zo dat ze als eerste naar boven komen als je via google zoekt op "aanvragen theorie examen" of een soortgelijke zoekterm. Ik vraag me af wat de wetgever tegen dit soort praktijken zou kunnen doen. Natuurlijk mag iedereen geld vragen voor een dienst, maar als de 'dienst' die je verleent enkel het doorgeven van informatie is die iemand zelf zónder verder kosten had kunnen invullen bij de Belastingdienst, is het duidelijk dat het geld dat ze vragen in geen verhouding staat tot wat ze daadwerkelijk doen. Daarbij is het doel volgens mij vooral om kwetsbare of beïnvloedbare mensen te lokken door het voor te doen komen alsof zij de aanvraag béter kunnen invullen dan jijzelf (want zeg nu zelf, dan richt je je écht op mensen die daar al wat onzeker over zijn of die niet zo bekend zijn op het net en die de eerste de beste site pakken die ze tegenkomen, óf inderdaad mensen die gevoelig zijn voor een zin als "wij helpen u de hoogste huurtoeslag te krijgen waar u recht op heeft" - btw, dat doet de BD ook: iederéén krijgt in principe de hoogste toeslag waar hij/zij recht op heeft) en juist díé al wat kwetsbaarder groep willen ze laten betalen voor hun 'dienst'. Lekker dan. Ik heb er geen goed woord voor over.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik vind het vreemd dat zoiets is toegestaan.
Mensen die niet beter weten en voor het eerst huurtoeslag aan willen vragen komen als eerst al direct deze link tegen en denken dat je alleen maar toeslag aan kunt vragen als je eerst 29,95 betaald. Dit is misschien iets voor Tros Radar.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is al eens, jaren geleden, behandeld in Kassa. Er was toen sprake van 2 sites ; huurtoeslag.nl en zorgtoeslag.nl (die hetzelfde spelletje speelt en overduidelijk van dezelfde eigenaar is. Dat was in 2011 en blijkbaar komen ze er nog steeds mee weg.....) http://kassa.vara.nl/tips/tips-detail/tipdetail/nepwebsite-zorgtoeslag/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er wordt op het forum over gesproken, of het ooit in het programma behandeld is, kan ik niet vinden. Maar dit type sites komt regelmatig aan bod in consumentenprogramma's. Blijkbaar hebben ze hun site aangepast omdat het eerst nóg misleidender was, maar ik vind het nog steeds erg dubieus. De suggestie wordt gewekt dat je door hun inspanning en hogere toeslag kunt krijgen, en dat is simpelweg niet waar. Maar het lijkt erop dat ze eerder gewoon mensen een proefberekening lieten maken op de site en daarna meteen een rekening stuurden voor hun 'dienstverlening', met bijbehorende aanmaningen en verhogingen als iemand niet snel genoeg betaalde. Ik geef toe: dat is inderdaad nog erger dan wat ze nu doen. Op het forum van Kassa waar Marleen naar verwijst, is iemand die zegt er zelf gebruik van te hebben gemaakt en die de werkwijze verdedigt: volgens hem is het helemaal niet misleidend want er staat duidelijk genoeg bij dat het gaat om een intermediair, en de aanvraag zou volgens hem ook sneller gaan via deze site, en "hier hoef je tenminste geen programma voor te downloaden"; ik heb nog nooit een programma hoeven downloaden voor het aanvragen van huur- of zorgtoeslag. Volgens mij is hij in de war met het aangifteprogramma. Maar ik snap wel waarom hij het verdedigt hoor: hij is er zelf ook ingetrapt, terwijl hij zichzelf ziet als intelligent en goed op de hoogte. Daarom noemt hij ook het feit dat hij rechten studeert. Dan is het natuurlijk niet leuk om toe te moeten geven dat je je hebt laten pootje lichten, en kun je beter volhouden dat je heel bewust een dienst hebt afgenomen die echt dat bedrag wel waard is. Dan ben je zélf namelijk niet dom, maar kun je al die mensen die dachten dat dit de officiële site van de Belastingdienst was (trouwens niet zo vreemd met die domeinnaam) lekker dom noemen. Dat, of hij werkte samen met de mensen die de site hebben opgezet, óf hij is werkelijk zo onwetend dat hij niet begrijpt dat het invullen van je gegevens bij deze site precies even ingewikkeld danwel simpel is dan het invullen van diezelfde gegevens via toeslagen.nl - we zullen het waarschijnlijk nooit te weten komen en om eerlijk te zijn vind ik dat ook bijster interessant.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je uitgebreide antwoord! Huurtoeslag.nl heeft dus eigenlijk helemaal geen toegevoegde waarde. Ik zal de huurtoeslag dan gewoon via de site van de belastingdienst aanvragen.

Andere antwoorden (1)

Huurtoeslag zelf aanvragen is echt heel makkelijk, via mijn.toeslagen.nl
Het is ook niet verstandig je personalia, je BSN nummer en je adres aan een commercieel bedrijf te geven als dat niet echt nodig is.