Studeren en samenwonen, wat zijn de mogelijkheden?

Hallo allemaal, mijn vriend en ik zijn 3 jaar samen, en studeren aan het HBO (1e jaar). Wij willen graag binnen 2 jaar samenwonen. Wij zijn moslim, dus we moeten wel in die tijd kunnen trouwen. Ik weet het, jong, maar anders is het onmogelijk om samen te wonen. (De meeste trouwkosten betalen de families). En in die 2 jaar tijd, gaan wij natuurlijk ook proberen om te wat geld op zij te leggen.

Mijn vraag is vooral gericht op het samenwonen en studeren. Ik ben echt een type, die zolang mogelijk wilt studeren.

Maar hoe doen mensen dat eigenlijk? Is dat te doen met een inkomen van een student? Wij willen natuurlijk wel een bijbaan nemen. Maar niet in kamers wonen... (ik kan geen badkamer etc. delen) Dus dan wel echt iets kleins, omdat het betaalbaar moet blijven.

Nu is mijn vraag, hoe moet doet allemaal? Hebben wij kans op een huurtoeslag? Ik weet wel dat we een hogere studiefinanciering kunnen krijgen omdat we dan uitwonend zijn. Maar eigenlijk wil ik meer informatie, om een beter beeld te krijgen over de mogelijkheden.

Hopelijk kunnen jullie mij helpen. En alvast hartelijk bedankt.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.7K

Antwoorden (3)

Je hebt inderdaad ten eerste allebei recht op een uitwonende beurs. Dat is op dit moment bijna 280 euro. Per persoon dus.

Je hebt recht op huursubsidie als je aan een aantal regels voldoet.
-De huur mag niet hoger zijn dan een bepaald bedrag (ligt ook aan je leeftijd)
- Het gezamenlijke inkomen mag niet hoger zijn dan een bepaald bedrag.
- Je moet een zelfstandige woonruimte hebben (dus idd niet op kamers)

De studiefinanciering wordt niet meegeteld als inkomen door de belastingdienst. Je betaald er namelijk ook geen belasting over. Grote kans dus dat jullie met een bijbaantje makkelijk onder de inkomensgrens blijven.
Dan is het natuurlijk wel belangrijk om te kijken of er überhaupt genoeg binnen komt om van te leven ;)

Let er ook op dat je dan ws ook recht hebt op zorgtoeslag.
Op de site van de belastingdienst staat alles duidelijk uitgelegd en kun je ook berekeningen maken of je recht hebt op bepaalde toeslagen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Het inkomen is laag, dus een woning kopen zal niet gaan (dat zeg je ook niet kumarie, maar ik noem het gewoon even)
Dat word een huurwoning in de sociale sector, dus Just12 moet zich zo snel mogelijk inschrijven bij een wooncorporatie want de wachtlijsten zijn lang.
Als jullie gaan samenwonen en gaan wonen in een woning die voldoet aan de voorwaarden van de huurtoeslag en jullie inkomen is niet te hoog dan komen jullie mogelijk voor huurtoeslag in aanmerking. Een probleem kan jullie leeftijd zijn. Als jullie beiden jonger zijn dan 23 jaar mag de maximum huur niet meer bedragen dan € 389,05 per maand.

Voor zorgtoeslag komen jullie nu al in aanmerking. Dat blijft zo, ook al word je door te trouwen fiscaal partners van elkaar. Met studiefinanciering en eventueel lenen is het welllicht mogelijk de studiejaren zonder wezenlijk inkomen door te komen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Door een proefberekening toeslagen te maken kan je zien hoeveel huurtoeslag en zorgtoeslag je kan krijgen. Zie bron 3.
fisbel
9 jaar geleden
De voorgaande antwoorden bevatten goede tips dus die zou ik sowieso opvolgen. Naast je studiefinanciering, zorgtoeslag en huurtoeslag, kunnen jullie allebei een bijbaantje nemen. Dan komen jullie 100% met gemak rond.
Mijn vrouw en ik zijn nu twee jaar getrouwd. Toen wij trouwenden studeerden wij allebei. Zij universiteit en ik hbo. Op dat moment had alleen ik een bijbaan en mijn vrouw niet. Toen kwamen we moeilijk rond. Na een paar maanden kreeg zij ook een baan en ging het qua financieel prima. We kwamen niks te kort. We konden zelfs €200 per maand sparen :)
Inmiddels ben ik afgestudeerd en heb ik een baan van 36 uur. Mijn vrouw studeert nog steeds en heeft hiernaast ook nog steeds haar bijbaan 2 dagen in de week. Nu komen we al helemaal makkelijk rond en sparen we zelfs een flink bedrag per maand en gaan ook vaak op vakantie.
Ik wilde even een voorbeeld van mezelf geven om jou te laten zien dat het echt wel te doen is. Laat je door niemand tegenhouden en trek je niets aan van alle enge verhalen over wat voor stress het jullie kan opleveren als jullie financieel tekort komen. Trouwen is het mooist wat mij is overkomen Elhamdulillah. Financiële problemen is aan jullie om dit te voorkomen. Als ik wist dat studeren en getrouwd zijn zo makkelijk was, was ik eerder getrouwd :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Beide kanten stonden er open voor omdat wok sowieso studeerden en financieel uiteindelijk goed zou komen. Alleen de familie van mijn vrouw had liever nog een klein beetje gewacht. Ze waren bang dat financiële problemen negatieve invloed zou hebben op onze huwelijk. Ik heb ze duidelijk gemaakt dat ik er alles aan zal doen om hun dochter gelukkig te maken en dat ze niks tekort zal komen. Heb hun weten te overtuigen. Mij maakte het sowieso niet uit. Ookal sliep ik in krot, als ik maar samen was. We hebben nu klein studiootje met 1 slaapkamer. Meer dan zat.