Wat zijn de gevolgen als een student bij een familie lid gaat wonen?

Ik wil voor een half jaar bij mijn tante wonen omdat zij dicht bij mijn stage adres woont. Ik vroeg me af wat dan de gevolgen voor ons beide zijn? Zo ver weet ik dat zij een kamer mag verhuren en dat als dit onder de 4.748 euro blijft dat ze dan kamerverhuurvrijstelling heeft en daar geen inkomsten belansting over hoeft te betalen.

Ik betaal gewoon huur aan haar om de extra kosten die ik zal maken te dekken. Maar is het dan mogelijk om aan te geven dat ik dan uitwonend ben aan DUO?

Zijn er verder nog gevolgen voor haar? extra belasting of aftrek van een of ander uitkering? een hypotheek heeft ze niet.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
15.2K

Antwoorden (3)

Voor jouw tante zullen de gemeentelijke belastingen iets omhoog gaan omdat er nu twee mensen op het adres staan ingeschreven.

Toegevoegd na 3 minuten:
Als je tante in een huurhuis woont en geen huurtoeslag heeft, zijn er als je gaat inwonen geen consequenties. Als ze wel huurtoeslag heeft telt jouw inkomen mee voor het recht op huurtoeslag. Als er geen gezamenlijke huishouding is is er sprake van zakelijke verhuur en telt je inkomen wer niet mee voor evtl. Huurtoeslag. Zakelijke huur moet wel gemeld worden aan de Belastingdienst.

Toegevoegd na 1 uur:
Als er geen huurtoeslag is hoeft er niets gemeld te worden.
Als je tante een koopwoning heeft en de huur is onder de kamervrehuurvrijstelling zijn er eveneens geen consquenties.
fisbel
9 jaar geleden
Je kan bij de DUO aangeven dat je uitwonend bent als je op een ander adres staat ingeschreven dan je ouders. Je moet je dus bij de gemeente van je tante inschrijven en dan kan je uitwonende beurs aanvragen. De DUO kan ter controle vragen om een huurcontract, dus zorg dat je een contractje opstelt en allebei tekent. Voorbeelden zijn op internet te vinden. Ook kunnen ze vragen om bewijs dat je huur hebt betaald, maar als je dit maandelijks per bank doet is dat geen probleem.
Je tante moet wellicht iets meer heffingen betalen voor afval/riolering omdat het huishouden groter wordt, maar als je onder die € 4748 huur blijft hoef je geen extra belasting te betalen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Jij kan een uitwonende beurs aanvragen. Je woont tenslotte niet meer thuis (tijdelijk)
Voor je tante kan het inderdaad gevolgen hebben voor eventuele uitkeringen of voor bijvoorbeeld de huursubsidie.
Dan is het de vraag of het iets oplevert om het officieel door te geven of om het te zien als lange logeerpartij en thuis ingeschreven te staan. Dan wordt ze niet gekort maar heb jij ook geen uitwonenden beurs.
Goed uitzoeken bij UWV/belastingdienst/sociale dienst e.d.

Een vriendin van mij heeft een zoon die uit huis ging. Haar zoon werkte al en betaalde mee. Ze heeft het nu een stuk ruimer omdat ze veel meer tegemoetkomingen/subsidie krijgt.