Wat zijn voor en nadelen van een woonvereniging tov appartementsrecht?

Ik wil een klein appartementje kopen, dat onder een woonvereniging valt. Ik ken de andere personen niet (ongeveer 8). Een hypotheek nemen is hierdoor blijkbaar niet mogelijk. Voor mezelf is dit geen probleem, maar stel dat ik het appartement over 5 jaar weer wil verkopen, wordt het hierdoor moeilijker? Zijn er nog andere voor of nadelen van een woonvereniging tov appartementsrecht?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
7.2K
ronron1212
9 jaar geleden
de woonvereniging maakt hier deel uit van de vve. Hypotheek is gewoon mogelijk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Misschien kun je verduidelijken wat je met woonvereniging bedoeld? Ik veronderstel dat je iets anders bedoeld dan een Vereniging van Eigenaren namelijk, eerder een leefgemeenschap binnen een vereniging, klopt dat?
Antoni
9 jaar geleden
Bedoel je misschien dat de andere appartementen in het gebouw nog eigendom zijn van een woningbouwvereniging en verhuurd worden door die woningbouwvereniging tot ze (ook) verkocht kunnen worden? Zo'n woongebouw heet dan een uitpondproject. Ik heb hierover eerder deze vraag gesteld: "Wat zijn de nadelen of de gevaren van het kopen van een appartement, dat onderdeel is van een uitpondproject?". Zie http://www.goeievraag.nl/vraag/financien-werk/financien/huren-vastgoed/nadelen-gevaren-kopen-appartement-onderdeel.485275. Misschien heb je wat aan de informatie uit het antwoord op de toen door mij gestelde vraag. Overigens is een extra nadeel van zo'n project, dat niet door de antwoordgever werd genoemd, dat een woningbouwvereniging misschien niet meer bereid is veel te investeren in het onderhoud van haar appartement(en) omdat deze op (korte) termijn zullen worden verkocht. Dit feit (het ontbreken van die bereidheid) kan dus nadelig zijn voor het hele gebouw en dus ook voor de andere woningbezitters in het gebouw. Verder heeft zo'n woningbouwvereniging grote invloed in de vergadering van de Vereniging van Eigenaren omdat die vereniging eigenaar is van veel appartementen: iedere eigenaar van één appartement heeft in zo'n vergadering één stem. De woningbouwvereniging heeft dus per definitie meerdere stemmen, omdat zij meerdere appartemenen in het gebouw bezit.

Antwoorden (1)

Bij een appartement dat deel uitmaakt van meerdere appartementen is een vereniging van eigenaren verplicht. Je betaalt aan de vereniging maandelijks geld. Van dat geld worden verschillende voorzieningen en reparaties betaald wat voor alle bewoners van belang is. Er is een statuut waarin alles vermeld staat en het is wettelijk genoteerd.

Hypotheek is natuurlijk mogelijk, anders zou er geen appartement meer worden verkocht.