Mijn moeder gaat bij haar vriend wonen, kan ik haar huis huren?

Ik heb zelf een betaalde baan, en wil met 2 maten die bij het zelfde bedrijf werken in mijn moeders huis. Omdat mijn moeder bij haar vriend gaat wonen moeten wij het huis van haar huren. Maar het is een koopwoning.. Kan ze zomaar haar huis aan ons verhuren zodat wij daar ingschreven staan zonder allemaal vergunningen? Hoe zit dit?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Ja ,dat kan. Alleen vanuit de positie van je moeder bekeken zou ik dan het huis alleen verhuren aan jou (de zoon). Met toestemming van je moeder kun je dan 2 kamers verhuren (als het huis er geschikt voor is) volgens zgn "hospitacontract". De huur en vaste woonlasten zijn dan voor jou, maar een deel daarvan komt terug in de kamerhuurprijs.

Je moeder moet rekening houden met belastingwijziging, de woning is voor je moeder fiscaal gezien een "tweede woning" geworden en valt dan in box 3. Ik ga ervan uit je genoeg verdient om geen huurtoeslag nodig te hebben en anders zul je de nodige berekeningen moeten maken. NB In sommige gemeentes zijn woonvergunningen nodig, informeer hier eerst naar.

Toegevoegd na 3 minuten:
En wat @fisbel hierboven opmerkt over "toestemming van de bank" is uiteraard ook een belangrijk punt, indien er nog een behoorlijke hypotheekschuld op de woning rust.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
fisbel
9 jaar geleden
Hospitaverhuur is in het algemeen verhuur van een kamer of kamers door iemand die in dezelfde woning woont. Dan is ook de 9 maanden-optie van toepassing - zie link bron 1. Beëindiging van het huurcontract kan zonder rechterlijke tussenkomst plaatsvinden. Als verhuur na 9 maanden plaatsvindt geldt ehter (onbeperkte) huurbescherming.

Moeder gaat elders wonen. Hospitaverhuur via moeder is geen optie. Verhuur kan dan alleen onder bepaalde omstandigheden plaatsvinden. Bijvoorbeeld omdat moeder tijdelijk bijvoorbeeld voor een half jaar elders woont en daarna weer naar de eigen woning terugverhuist. Het is echter niet de bedoeling dat moeder na de afgesproken tijdelijke verhuur weer de woning gaat bewonen – lees artikel 2 van bron 2 (model huurovereenkomst bij hospitaverhuur) Mede omdat waarschijnlijk meerdere personen gaan huren lijkt me verhuur onder de Leegstandswet de aangewezen route tot verhuur. Gedurende de eerste 5 jaar zijn er voor moeder alle mogelijkheden de verhuur echt tijdelijk te doen plaatsvinden. Volgens de afspraken die in het huurcontract zijn gemaakt. Waar ook altijd rekening mee gehouden moet worden is dat de relatie met vriend stukloopt. Moeder heeft bij verhuur onder de Leegstandswet meer mogelijkheden weer terug te verhuizen naar de eigen woning. http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurwoning/kamerverhuur/hospitakamers
http://www.kamer.nl/pdf/hospita.pdf

Andere antwoorden (2)

Het punt waar het om draait is dat voor verhuur van de woning er toestemming nodig is van de bank. Omdat huurders die onder het normale huurrecht vallen een uitgebreide huurbescherming genieten, geven geldverstrekkers meestal geen toestemming voor het verhuren van de woning. Banken zijn vaak wel bereid verhuur toe te staan als de verhuur plaatsvindt op basis van de Leegstandwet. De woning komt dan aan het einde van het huurcontract gegarandeerd weer vrij. (na maximaal 5 jaar) Hoe deze verhuur onder de Leegstandswet precies gaat is in de bron te lezen.

Het blijft noodzakelijk dat er vooraf toestemming aan de geldverstrekker wordt gevraagd. Daarbij vermelden dat het om tijdelijke verhuur op basis van de Leegstandswet gaat.

Toegevoegd na 7 minuten:
Belastingtechnisch verhuist bij verhuur voor moeder de woning van Box 1 naar Box 3. Hypotheekrenteaftrek is niet meer van toepassing, verhuuropbrengsten zijn vrij. De WOZ-waarde van de woning moet worden aangegeven in Box 3. Een hypothecaire schuld kan opgenomen worden in Box 3 bij schulden.
fisbel
9 jaar geleden
Ivana
9 jaar geleden
Dit alles geldt niet als de woning hypotheekvrij is en dat kan ook. Oudere mensen hebben vaak al alles of bijna alles afbetaald. Als er nog maar een kleine hypotheek over is, zal de bank ook niet moeilijk doen.
fisbel
9 jaar geleden
@Ivana:
Als de woning (vrijwel) hypotheekvrij is hoeft de vraag niet te worden gesteld. Met je bezit mag je doen wat je wil. Het verhuren via de Leegstandswet is dan inderdaad niet meer van toepassing. Het belastingtechnische verhaal blijft staan.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Mijn ouders hebben in 2007 een flat gekocht met de overwaarde van hun eigen huis. Ik heb daarin gewoond tot deze maand en wij betaalden de hypotheek kosten (alleen heette dit huur) want mijn man en ik kregen in 2007 geen hypotheek. Dat mocht toen gewoon van de bank.
In aanvulling op de eerder al gegeven antwoorden (helemaal mee eens) nog de volgende opmerkingen:
- Regel goed wat er gebeuren moet als een van je maten weg wil ... dan moeten de woonlasten door twee personen worden opgehoest en als die maten (wat ik aanbeveel) van jou onderhuren, dan valt dus die huur weg;
- Regel ook (erg lastig) wat er gebeurt als het tussen jouw moeder en haar vriend uitraakt en ze niet meer in dat andere huis kan/wil blijven wonen (hangt er dus vanaf op welke basis zij daar gaat wonen en hoe lang dat dan heeft geduurd, want na verloop van tijd, kan bij verbreken van hun relatie als er aan een aantal voorwaarden is voldaan een rechter haar het recht geven in die woning te blijven);
- Een variant op de eerste is nog werkloosheid van een van jullie drieën ... en de (onder)huur kan niet meer betaald worden..

Succes!

Toegevoegd na 3 minuten:
Vraag het advies van een Rechtswinkel, Juridisch Loket, notaris of advocaat en neem een rechtsbijstandsverzekering.