lekkende kranen, is reparatie voor rekening van de verhuurder?

als je kraan blijft lekken, en flink ook, moet dan de huurder of de verhuurder de rekening van de loodgieter betalen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
12.3K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
huur je particulier?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
van een stichting met een 10 tal woningen
SimonV
9 jaar geleden
Ik kan me voorstellen dat je er niet uit komt:
de ene site zegt de verhuurder, de andere de huurder: http://www.immoweb.be/nl/te-huur/artikel/huurder-/-verhuurder:-wie-doet-wat-en-wie-betaalt-wat-.htm?mycurrent_section=rent&artid=4745 http://www.juridischforum.be/forum/viewtopic.php?f=38&t=21863
ronron1212
9 jaar geleden
In Nederland niet daar is de huurder verantwoordelijk.

Het beste antwoord

Zowel volgens de Nederlandse als Belgische wet is reparatie van lekkende kranen voor rekening van de huurder.

Nederlandse wet:
"De huurder is verantwoordelijk voor de vervanging en vernieuwing van onder andere kraanleertjes en onderdelen van kranen".

Belgische wet:
De huurder is verplicht om de woning goed te onderhouden. Daarnaast moet hij zorgen voor de zogenaamde huurherstellingen. Dat zijn de minder grote, vaak voorkomende herstellingen die verbonden zijn aan het gebruik van de woning en die niet te wijten zijn aan overmacht, slijtage of ouderdom. Voorbeelden zijn het vervangen van een schakelaar, een zekering of de dichting van een lekkende kraan.