Hoe kan ik mijn huurcontract opzeggen terwijl mijn woning is verkocht en ik geen adres heb van de nieuwe eigenaar? En hoe krijg ik mijn borg terug?

Ik woon nu al ruim 1,5 in een studio en ben van plan om per 1-7-14 te verhuizen naar een ''gewone'' woning.

Echter, halverwege mijn verblijf zijn de studio's van mijn verhuurder verkocht aan iemand anders. Ik merkte er vrij weinig van.
De huur moest aan het einde van de maand alleen op een andere rekeningnummer gestort worden.

Maar nu heb ik te maken met de volgende situatie:

- In de huurcontract die ik met de eerste verhuurder heb ondertekend staat dat ik per aangetekende brief het contract kan opzeggen, maar ik heb alleen een mail van de nieuwe verhuurder. Is een mail met de opzegging dan voldoende of moet ik via mail een adres opvragen om alsnog een aangetekende brief op te sturen?

- Ook staat er in het contract dat ik binnen 2 maanden mijn borg terug krijg.
Krijg ik dat dan van de eerst of tweede verhuurder ?

Alvast bedankt.

A.A.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Aangezien jou nieuw huisbaas geen nieuwe regels heeft voorgelegd behoud dat de oude. Doordat hij jou geen adres heeft gegeven zou ik een mail sturen met ontvangst bevestiging. Dat werkt niet altijd zeker doordat men kan weigeren te versturen maar je weet maar nooit. Ik zou dat gewoon in de mail zetten gelijk met de vragen omtrent de borg. Dan zal deze contact met jou op moeten nemen.

Antwoorden (1)

Koop breekt geen huur is een uitspraak die opgaat voor alle verhuurde woningen die verkocht worden of zijn.

In jouw geval blijft de oude huurovereenkomst geldig.
Een opzegging is cfm jurisprudentie in sommige gevallen per email mogelijk. Het gaat dan om de gevallen waarin door de rechtbank is vastgesteld dat de opzegging door verhuurder is ontvangen, aangezien daarop is gereageerd. Maar dat betekent niet automatisch dat een opzegging per email automatisch rechtsgeldig is.

Ik zou je willen adviseren om uit te zoeken wie de verhuurder is en waar je die per post kan bereiken, kwestie van geen gezeur krijgen achteraf. Stuur een email met de vraag om een adres. Levert dat niets op dan zou je het adres via het kadaster kunnen achterhalen.

Bij overname van huurwoningen gaat ook de overeenkomst over, met alle bijbehorende rechten en plichten. Restitutie van borg is zo'n verplichting. Deze dien je dus van je huidige verhuurder terug te krijgen.
Mocht je verderop tegen problemen aanlopen dan wil ik je wel verder helpen, stuur me dan maar een pb.