Hoe kan ik deeleigenaar worden van een huis, zonder problemen en onredelijk veel onkosten?

Mijn vriendin en ik willen samenwonen, haar ouders maken gebruik van de regeling om haar een grote schenking belastingvrij te kunnen geven (tijdelijke wet, geld moet bestemd zijn voor aankoop huis). Hiermee plus met een deel van haar spaargeld wil ze een huis kopen.

Nu wil ik om toch een klein beetje aan vermogensopbouw te kunnen doen een percentage van de aankoopsom meebetalen.
Nu heb ik geen significant vermogen om zelf deels eigenaar van dit huis te worden, echter kan ik daar een onderhandse lening voor afsluiten, maar het gaat dan om 10% van de aankoopwaarde van het huis. Daarnaast wil ze dat het huis wel volledig op haar naam komt. Is dit dan mogelijk en de moeite waard, en geeft dat veel moeilijkheden bij de notaris?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Ik zou nooit geld stoppen in iets wat dan niet voor dat deel mijn eigendom is. Ik weet niet precies hoe de constructie werkt waar jij het over hebt. Maar stel dat het mis loopt tussen jullie, is het lullig als zij er met hele huis vandoor gaat inclusief jouw 10% waar jij vervolgens nog voor betaald.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ga er van uit dat je 'schoonouders' een uitsluitingsclausule opnemen,en zelfs als ze dat niet doen moet je je goed afvragen wat jouw rechten zijn als de relatie stuk gaat of je met verlies moet verkopen, dus vraag advies aan de notaris. Die geven vaak het eerste uur of half uur vrijblijvend advies. Dit vraagt om een samenlevingscontract.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Prima, bedankt. Een advies gesprek met de notaris it is!
Poet
9 jaar geleden
Je kunt het best van haar huren totdat jullie trouwen of geregistreerd partner worden in gemeenschap van goederen. Daarnaast kun je wat sparen.

Het beste antwoord

Als zij wil dat het huis volledig op haar naam komt (wat gezien de investeringen van haar en haar ouders terecht mag worden genoemd) dan kun jij geen deeleigenaar worden.

Ik meen uit je verhaal op te maken dat je mee wilt doen om aan vermogensopbouw te doen. Als dat de druifveer is adviseer ik je eens te verdiepen in crowdfunding, waar je met de bedragen die jij noemt op een redelijk veilige manier (goed onderzoek doen) kan investeren.

Als je bedrag wat je kan lenen groot genoeg is dan zou je eventueel in klein vastgoed kunnen stappen, of in certificaten van vastgoed CV's.

Investeren in een huis wat 100% op naam staat van een ander kan dus niet zoals jij dit zou willen. Het simpel beschikbaar stellen van kapitaal zonder problemen en kosten geeft je geen (deel)eigenaarsrechten.

Om eigenaar te zijn dien je in de leveringsakte als eigenaar te worden vernoemd, of als hypotheekgever waarmee je indirect een eigenaarsrecht kan uitoefenen.

In jouw case dus eigenlijk geen mogelijkheden.