Mag de woningcorporatie van mijn studentenflat, de rekeningen baseren op een enkele elektrameter?

Ik betaal op dit moment qua elektra het gemiddelde van het elektra verbruik in de flat van 16 zelfstandige woonruimte met eigen voordeur. Daarbij inbegrepen zijn op dit moment het stroomverbruik van lampen en ook de wasmachine en droger (die volgens de woningbouw de ene keer geschonken zijn, de andere keer nooit van hen geweest, en de andere keer weten ze het niet.

Dat ik het gemiddelde verbruik van de flat betaal, was mij en de andere flatbewoners tot op heden ook onbekend. Er staat immers op de huurspecificatie alleen het kopje 'elektraverbruik privé'.

Wanneer ik echter huurtoeslag aanvraag, kan ik alleen op mijn huurspecificatie de sectie elektra privé vinden. Dit terwijl ik meer huurtoeslag zou kunnen krijgen omdat ik ook voor de elektra van de publieke ruimte betaal. De woningbouw ontwijkt op dit moment telkens mijn vraag door mist op te werpen en telkens andere antwoorden te geven.

Ik vind het ook raar dat mocht de wasmachine niet van de woningbouw zijn, dat het het zomaar in de publieke ruimte mag staan en aangesloten mag worden op een stopcontact.

Mag de woningbouw hier zomaar alles op één elektrameter zetten voor de hele flat? Mag daarnaast zo'n wasmachine en droger er staan zonder toestemming van de flatbewoners?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Service kosten worden niet meeberekend in de huur toeslag Electra ook niet je krijgt alleen toeslag op de kale huur

Antwoorden (1)

Dat je een meter deelt met je medebewoners mag gewoon. JE verhuurder hoorrt alleen eigenlijk wel een splitsing te maken tussen voorschot servicekosten (onderhoud en elektra algemene ruimtes) en het privé deel (voorschot elektra in je woning). Zij moeten dus een verdeelsleutel maken tussen gezamelijk en privé, aangezien inderdaad de servicekosten algemene ruimtes gesubsidieerd wordt.

Even de woningcorporatie bellen/aanschrijven dat je van deze kosten graag apart een factuur wil krijgen en dan kan je (iets) meer huursubsidie krijgen.