Mag een huurbaas zelf bepalen hoeveel hij vraagt per m3 gas?

Heb een jaar een woning gehuurd, ging super. Tot ik de eindafrekening kreeg, hij vroeg meer dan 3,00 per m3 gas, mag dit zomaar?
Ik dacht dat je per m3 gas ongeveer 0,75 cent zou betalen?
Ik heb niets getekend waarin dit staat vermeld, nog nooit iets over gehoord zelfs.

Nu zou ik dus geld bij moeten gaan betalen, terwijl ik volgens mijn berekening minimaal 800 euro terug zou krijgen.
Kan iemand me helpen hiermee?

Toegevoegd na 3 uur:
Het gaat om de eindafrekening die ik heb gekregen van mijn huurbaas. Alles klopt er heel netjes op, alleen de prijzen die hij vraagt per eenheid lijken mij echt niet te kloppen..
Zo vraagt hij voor water ook 0,45 cent per liter, en voor het gas dan 3,75 per m3.

Mag dit?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.9K
tinus1969
10 jaar geleden
Wat zegt je huurcontract over servicekosten? Het is in ieder geval ongebruikelijk (althans in NL, BE weet ik niet); gemaakte servicekosten worden meestal zonder opslag doorberekend.

Het beste antwoord

Zonder duidelijke afspraak met een tussenmeter mag geen opslag van zowel water als gas als electriciteit gerekend worden, dus alleen pro rato.
Betrek anders in de toekomst rechtstreeks energie en water van leveranciers.
Ongeacht afspraken riekt die naar woeker/uitbuiten.
Onwettige afspraken gelden niet zelfs als er voor ondertekend is.
Rechters maken korte metten met machtsmisbruik, woeker en oplichting.
Kijk exact na WAT je getekend hebt.
Als het contract niet in tweevoud is getekend en je dan geen exemplaar hebt, is de verhuurder in ernstig verzuim.
Licht je goed in en sta op je recht als dit niet vermeend blijkt te zijn.
Rekent hij soms ook voor zonlicht en zuurstof?
Ga eerst je rechten na voordat je betaalt.
Betaal ALLEEN DE HUUR , zodat je geen wanbetaler bent en de andere kosten pro rato. Het meerdere moet hij dan maar pogen te eisen, je kunt hem er op wijzen dat misbruik van macht naast schadevergoeding veel gerechterlijke kosten met zich meebrengt, welke je door de Rechter te vragen deze op de verhuurder te verhalen.
Het handenwrijven zal dan overgaan in handenwringen......
Verzamel kennis en feiten wat dat geeft je onderbouwing.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja, dat mag. In feite doet elk gasbedrijf dat. Het is aan jou de keus om met een bedrijf in zee te gaan.
Alleen is het niet zo netjes dat je niet gekend was in de gasprijs.
Net als bij mijn vorige gasbedrijf (E.ON), dat wel een lage gasprijs had, maar eerst het gebruikte aantal kuubs met 1,7 vermenigvuldigde.
10 jaar geleden
Ivana
10 jaar geleden
Reddie, het gaat hier om de huurbaas/huisbaas. Niet om het gasbedrijf.
Het hangt er van af wat je bent overeengekomen.
Oftewel: kijk in je huurcontract en/of de algemene voorwaarden van de huisbaas.
Je zou ook kunnen informeren bij het betreffende nutsbedrijf of het je huisbaas (hun klant) is toegestaan om met winst door te verkopen.
Mijn (goed ontwikkeld juridisch) gevoel zegt dat je huisbaas dit niet zomaar maken kan, maar zonder de betrefende stukken te kennen kan ik er zo niet meer over zeggen.
Je zou met deze vraag langs de rechtswinkel kunnen gaan.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
wat blijkt: We hebben een onvolledig contract getekent, met de afspraak: De rest komt later. (hierover had hij het over het campingregelement en niet over zaken die gingen over hoogte van g/w/l/ dit hebben we zelfs nog erg goed nagevraagd en de ''goede'' man vertelde me voor ik mijn contract tekende al dat ik eigenlijk geld terug zou horen te krijgen bij normaal gebruik.
Niemand van het hele park heeft ooit 'extra' delen gehad, en heelmisschien dat hier iets verder toch iets erover instaat. Ik ga gelijk eventjes het nutsbedrijf bellen, een erg goed advies dankje! en de rechtswinkel is ook een goede tip, dankje!