Kan ik mijn bonus meenemen in mijn bruto jaar salaris als ik wil gaan huren?

Ik wil graag binnenkort huren in de vrije sector rondom Amsterdam. Mijn salaris zal bestaan uit een vast deel en een variabel deel (bonus).

Op Funda en andere sites zie ik de volgende zin veel voorkomen. "Om voor deze woningen in aanmerking te komen dient u 50 x de huurprijs bruto per jaar te verdienen. Hier mag u uw dertiende maand en vakantiegeld bijrekenen."

Stel ik verdien 30 duizend euro vast en heb daarnaast een variabel salaris van 20 duizend euro mits ik bepaalde doelstellingen haal in het jaar.

Ik ben dus benieuwd of ik mijn bonus mag meetellen of moet ik uitgaan van mijn vaste salaris. Kan ik dus uitgaan van 30 duizend euro of 50 duizend euro?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5.9K

Antwoorden (2)

Als je dit iedere maand haalt, dan kun je het gemiddelde over de afgelopen 12 maanden bij je salaris rekenen. Dit zal niet anders berekend worden als bij een hypotheek. Ga alleen bij jezelf na of dit verstandig is, als je ziek wordt haal je de bonus niet en zit je nog met de hoge huur. Misschien is het verstandiger om dit niet mee te rekenen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Beste Crea, Bedankt voor je reactie! Het punt is, ik zal van baan switchen. Ik woon op dit moment in Ierland en kan aantonen dat ik hier consistent mijn bonus behaalde. Helaas zal dit (nog) niet gelden voor mijn nieuwe baan in Nederland. Het is een beetje een lastig scenario. Maar ik zal kijken wat de mogelijkheden zijn. Bedankt!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zou in dat geval de bonus niet meetellen, je hebt geen enkele zekerheid over je nieuwe baan, misschien kom je niet door je proeftijd heen, of haal je de bonussen hier niet. Erg pessimistisch, ik weet het. Maar het is beter het zekere voor het onzekere te stellen.
Veel succes in je nieuwe baan en omgeving.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hi Crea, Nogmaals bedankt voor je uitleg. Ik zal verder onderhandelen met mijn nieuwe werkgever om te kijken of het vaste salaris kan worden verhoogd zodat ik toch in aanmerking kan komen voor een mooi appartement. Fijn weekend!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Succes.
Als het hier zou gaan om een hypotheek zou het antwoord moeten zijn: alleen van de vaste inkomensbestanddelen: salaris, vakantiegeld en andere beloningen die contractueel regelmatig/eenmaal per jaar worden uitgekeerd. (Bij een hypotheekaanvraag moet de werkgever altijd een werkgeversverklaring invullen waarbij die gegevens naar waarheid worden vermeld). Een bonus, winstuitkering, provisie e.d. zijn per definitie variabel. Als de gewenste prestatie voor een bonus niet wordt gehaald, wordt hij niet uitgekeerd. Dat kan ook door externe omstandigheden als ziekte en bedrijfseconomische ongemakken veroorzaakt worden.
Nu zullen de regels voor huren wel soepelet zijn (je gaat geen overeenkomst aan voor een jaar of dertig) maar het 'voorzichtigheidsbeginsel' hanteren -niet zo populair in de wereld van de sales waar van alle bomen standaard verwacht wordt dat ze tot de hemel groeien en blijven groeien - kan geen kwaad.