Hoelang zit ik nog vast aan mijn huidige huurcontract?

Ik woon in een studio die ik particulier huur. Dit heb ik gedaan omdat via de woningbouw het heel wat jaartjes duurt voordat je een woning hebt. Nu ben ik afgelopen week 1ste geworden voor een woning via de woningbouw en dat huurcontract gaat dan in op 28 februari.

Dit staat in mijn huidige particuliere contract:
Deze overeenkomst is aangegaan voor de duur van 11 maanden en 12 dagen ingaande op 19 april en lopende tot en met 31 maart 2014.
Tijdens deze periode kunnen partijen deze overeenkomst niet tussentijds door opzegging beëindigen.
Indien een bepaalde tijd is opgenomen en deze periode verstrijkt zonder opzegging loopt de overeenkomst voor onbepaalde tijd door.
Beëindiging van overeenkomst door opzegging dient te geschieden overeenkomstig 19 van de algemene bepalingen, echter in afwijking hierop komen partijen een opzegtermijn van 2 kalendermaanden.

Ik lees echter op internet dat opzegtermijn maar 1 maand mag zijn? Ik betaal huur per maand. En kan ik het nu al opzeggen of is dit pas mogelijk na 31 maart? Ik snap dat ik er t/m 31 maart aan vast zit maar als daarna pas die 2 maanden ingaan dan heb ik dus 4 maanden dubbele lasten. Het liefste zeg ik nu op en dat ik eind feb en dan eind maart nog huur betaal en dat het dan klaar is (huur wordt afgeschreven rond de 28ste). Ik ben echter bang als ik dit voorstel, ik mijn borg niet terug krijg? 4 maanden dubbele lasten kan ik niet opbrengen, dus als dit het geval is laat ik de woning helaas aan me voorbij gaan.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (1)

Er moet een opzegtermijn in acht worden genomen, die niet langer is dan de tijd die tussen 2 betalingen van de huur zit, dus bij maandelijks betalen, is dat 1 maand opzegtermijn. Dat er 2 maanden in het huurcontract staat is dus niet geldig en wordt nietig verklaard. Als je je woonruimte nu opzegt, dan mag je er 31 maart uit, zonder nog een extra maand te betalen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je vooruit betaalt, dan betaal je eind februari voor het laatst.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je dat niet aandurft, dan ook nu opzeggen en dan opzeggen per 31 april, dan moet je dus nog een maand langer huur betalen. Probeer als je het opzegt, eerst eind maart voor elkaar te krijgen en als de verhuurder daar niet mee akkoord gaat, dan eind april.
Als het huurcontract stilzwijgend verlengd wordt, dan hoef je nog maar 1 maand van te voren op te zeggen, dat is ook wettelijk zo geregeld, maar dat durf jij niet aan, zeg je, dus zeg het dan nu op per 31 april, dan hoef je alleen maart en april nog te betalen. Maart betaal je sowieso, ook als je per 31 maart opzegt.
Neem even contact op met het juridisch loket, zij kunnen je vertellen hoe je dit aan moet pakken: 0900 8020 (10 cent per minuut), of ga langs bij 1 van de juridisch loketten, je vind in de link waar je deze vind.
http://www.juridischloket.nl/Pages/default.aspx
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nog even een kleine aanvulling, zeg schriftelijk, bij voorkeur aangetekend op.
Bedankt voor de reacties.