Mag je in een studentenkamer samenwonen?

Mijn vriend gaat over een halfjaar uit huis en is dan 18, hij wil graag op een studentenkamer, zelf ben ik dan over een halfjaar 17 en ik bij hem samenwonen omdat ik ver van school woon maar heb geen studiefinanciering, mijn vraag is dus, mag iemand op een studentenwoning samenwonen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
7.9K

Antwoorden (1)

Natuurlijk mag je vriend een studentenkamer huren. En als jij toestemming hebt van je ouder(s) zou je kunnen gaan samenwonen. Je vriend moet voor dit samenwonen wel toestemming hebben van de verhuurder. Er kunnen eisen zijn voor dit samenwonen, bijvoorbeeld dat de woon- / slaapkamer minimaal 40 m2 moet zijn. Of dat andere kamerbewoners in hetzelfde complex het er mee eens zijn. Zie bron 1.

Met 2 mensen kan je meestal niet een studentenkamer huren in een studentenhuis. Je komt dus meestal terecht in een studio, appartement of flat(je) Het voordeel van deze laatste woonsoorten is dat er meestal huurtoeslag mogelijk is. Hoewel de hoogte van deze toeslag met name voor mensen jonger dan 23 jaar beperkt is. Het inkomen zal geen probleem zijn (maximaal € 29.325 voor samen), maar wellicht wel de rekenhuur. Die moet minimaal € 226,98 en maximaal € 398,05 zijn. Zie bron 2.

Je vriend krijgt als hij niet meer thuis woont een beurs voor uitwonenden. En jij ook als je 18 jaar bent. Lees bron 3
fisbel