Dien je de fiscale bijtelling voor een leasauto mee te nemen bij het verzamelinkomen om te bepalen of je in aanmerking komt voor socale huur?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
6.1K

Antwoorden (1)

Als werknemer geniet u een extra voordeel vanwege de leaseauto. Dit voordeel krijgt u van de werkgever en is feitelijk loon in natura. De fiscus merkt dit voordeel aan als extra inkomen en past daar inkomstenbelasting op toe. U betaalt dan over (een deel van) de aankoopprijs / cataloguswaarde belasting. Dit is de fiscale bijtelling leaseauto. De bijtelling vermeerdert dus uw verzamelinkomen en kan van invloed zijn op de huur die uw over de sociale huurwoning moet betalen.

Ter verdere informatie:
Er wordt vanaf 1 januari 2010 gerekend met 4 verschillende tarieven voor de bijtelling bij leaseauto’s. De prijs die u betaalt is maximaal 25% van de catalogusprijs volgens de vier tarieven. Voor normale leaseauto’s wordt 25% van de cataloguswaarde bijgeteld bij het inkomen, waarover inkomstenbelasting wordt geheven. Er zijn ook alternatieven voor zuinige leaseauto’s. Hiervoor kan 20% of 14% van de cataloguswaarde worden bijgeteld. Voor auto’s met een CO2-uitstoot van maximaal 50gr/km is het percentage 0. (regeling jaar 2013) Wanneer u meer privékilometers rijdt dan zakelijke kilometers, dan moet de werkgever uitgaan van het werkelijke voordeel dat u hebt.

Tip: Als u een (maandelijkse) bijdrage aan uw werkgever betaalt, moet hij deze bijdrage in mindering brengen op de de bijtelling. Uw verzamelinkomen is dan lager en kan gunstiger uitkomen voor de te betalen huur over de huurwoning.
Zie ook: http://www.belasting.nl/auto/bijtelling/
fisbel