Sta ik sterk in de zaak als ik bemiddelingskosten wil terug vorderen? Wegens ik de makelaar niet de opdracht heb gegeven mij een woning te zoeken.

Ik heb via een makelaar een woning gehuurd die zij mij hebben aangeboden. Ik heb nooit gevraagd of ze voor mij wilde gaan zoeken, sterker nog ik heb ooit eens gereageerd op een woning maar die was al verhuurd vandaar dat ze mij deze woning als alternatief hadden aangeboden. Na het bezichtigen van de woning zijn we overgegaan naar de huurovereenkomst daarbij vertelde ze mij dat ik ook bemiddelingskosten (950,-) moest betalen en dat iedere makelaar dit vraagt. Dit is mijn eerste woning dus in mijn onwetendheid en goed vertrouwen heb ik dit betaald. Middels heeft een andere makelaar mijn verteld dat dit absoluut niet meer mag en ik deze terug mag vorderen. Ik heb inmiddels al een aangetekende brief verstuurd en daar heb ik weer een brief op terug gekregen dat deze bemiddelingskosten normaal zijn en dat ik botweg gezegd blij moest zijn met hun. Het erge hieraan is dat ik door dit alles mijn woning sinds 1 oktober heb verlaten en nu begint de makelaar door deze hele zaak ook nog moeilijk te doen over mijn borgstelling (ook 950,-). Sta ik nu wel of niet sterk ik deze zaak en zal ik deze voortzetten? Zoja hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Ik zou in elk geval wachten met iets te doen aan deze zaak totdat u uw waarborgsom terug hebt. Het is belangrijk dat u in elk geval dit geld terugontvangt.
Als u de makelaar aan de telefoon hebt en die begint over de courtage zou ik zeggen dat u dit laat rusten.

Is de waarborgsom binnen dan waait de wind uit een andere hoek.
U staat heel sterk in die zaak maar als de makelaar het geld niet uit eigener beweging terug betaald dan rest alleen een gang naar de rechter.
Ik zou eerst eens langs gaan bij het juridisch loket voor gratis advies in deze zaak.

Omdat een advocaat duurder is dan 950 euro is een rechtszaak alleen mogelijk als u advocaat en gerechtskosten op de makelaar kunt verhalen (door een gelijktijdige uitspraak van de rechter in deze zaak) Of dat mogelijk is zou ik ook bij het juridisch loket vragen.