Mag ik een kamer verhuren aan een student voor een symbolisch bedrag ?

(ik heb een koophuis) En heeft de hoogte van de huur consequenties op de hoogte van de studefinanciering voor uitwonenenden van die studen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als het niet het thuis adres van de student is, en als hij op het nieuwe adres is ingeschreven, dan heeft de hoogte van de huur geen consequenties voor zijn StuFi. Hij krijgt dan gewoon de regeling voor UITwonende student.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Houd er wel rekening mee dat als er nog een hypotheek op je huis zit je in de meeste gevallen toestemming aan de hypotheek verstrekker moet vragen.

Antwoorden (1)

Een student kan uitwonend of thuiswonend zijn. Uitwonend is minstens twee nachten niet op het adres van een ouder. De student moet zich inschrijven bij de gemeente.
Wanneer een student bijvoorbeeld bij een oom of tante logeert, minstens twee nachten per week en de student schrijft zich in bij de gemeente is dat voor DUO goed genoeg.
De hoogte van de huur maakt niets uit. Zelfs als de student geen huur betaalt kan hij nog steeds de uitwonendenbeurs ontvangen.

Dus ja, je kan een kamer verhuren voor een symbolisch bedrag. Maar het is met het oog op stufi niet nodig.