Ik heb een uitkering en kan dus geen huis kopen. Mag een familielid dat huis dan kopen en ik de huur aan hem/haar betaal?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antoni
11 jaar geleden
Waarop baseer je dat je, als je een uitkering hebt, geen huis mag kopen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat vraag ik me ook af. Het kan zijn dat de bank het niet zo snel zal doen, maar het mag wel.

Antwoorden (2)

natuurlijk, dan ben je huurder.
zorg er wel voor dat alles tot in de puntjes en officieel geregeld is, dan zou er geen bezwaar kunnen zijn.
vraag advies aan een notaris, die weet hier veel meer van.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
Als er een hypotheek op het huis komt te rusten zal de bank toestemming moeten geven om te mogen verhuren. Het kan dus niet zo maar.
Ja, maar daar zitten voor het familielid nogal wat risico's aan. Stel dat jij, om wat voor reden dan ook, de huur niet kunt betalen. De eigenaar zal dan nog steeds rente en aflossing tijdig en volledig moeten betalen. En de onroerendezaakbelasting. De verzekering, enz. enz. Allemaal risico's voor het familielid. Bovendien zal hij ook jaarlijks de huur moeten verhogen om er zelf niet bij in te schieten.

Geldzaken en familie: dat is nooit een gelukkige combinatie.

Als het familielid een hypotheek moet nemen voor dat huis dan moet de geldverstrekker ook akkoord gaan met verhuur.

Kortom: wil je voor deze constructie kiezen, laat dan alles tot in detail notarieel vastleggen, zodat alle mogelijke 'wat als' situaties worden afgedekt.

Zelf zou ik het overigens nooit doen, niet in jouw positie en niet in die van het familielid.
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
Als er een hypotheek op het huis komt te rusten zal de bank toestemming moeten geven om te mogen verhuren. Het kan dus niet zo maar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook is de rente bij verhuur niet meer aftrekbaar!
Dit zorgt voor hogere lasten.
ronron1212
11 jaar geleden
Klopt Brainless