Is er een risico aan verbonden om een koper eerder in het verkochte huis te laten dan de datum van paseren?

We hebben ons huis verkocht per 1 februari, nu willen de kopers er al eerder in ivm verbouwingen.
Op zich wil ik ze wel helpen,maar weet niet of er risico's aanzitten met bv de verzekering?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Ja, er is een risico aan verbonden. Je blijft juridisch eigenaar van de woning tot de overdracht. Via de link wordt het belangrijkste risico als volgt omschreven:

"Bij schade aan het woonhuis kan er discussie ontstaan over wie de gevolgen hiervan draagt. Beide partijen doen er verstandig aan om het woonhuis te verzekeren of verzekerd te houden. De discussie over wie de gevolgen draagt blijft dan nog steeds bestaan, maar zal worden uitgevochten door de verzekeraars."

In dezelfde link wordt overigens de oplossing geboden. Naast het dubbel verzekeren voor deze periode is het aan te raden om een sleutelverklaring op te stellen. "en sleutelverklaring is een verklaring waarin de betrokken partijen afspreken dat de koper de huissleutel krijgt voordat de werkelijke overdracht heeft plaatsgevonden. In deze verklaring kunnen de onderlinge afspraken worden vastgelegd. Hierin kan naast de standaardtekst ook aanvullende afspraken worden overeengekomen. Hierbij kunt u bijvoorbeeld denken aan de kosten die ontstaan gedurende de periode dat de koper de sleutel heeft, zonder dat hij eigenaar van het huis is. Dit zijn bijvoorbeeld de kosten van gas en stroom. Vanaf de datum van de sleutelverklaring kunnen de kopers en verkopers afspreken dat de stook- en verbruikskosten vanaf dat moment voor de koper zijn. Normaal gesproken draait de verkoper op voor deze kosten tot de werkelijke ondertekening van de akte van levering."

Dit is wel weer een hoop gedoe en om voor een week nu zo'n verklaring op te stellen. Wellicht kan de notaris de overdracht eerder doen? Anders zou je kunnen volstaan met het dubbel verzekeren en afspraken maken over de meterstanden. Het risico dat er iets gebeurt is weliswaar niet zo heel erg groot, maar als er iets misgaat (brand o.i.d.) is het wel erg vervelend.