is het zinvol om na beeindigen van een gehuurd object defecten en gebreken op paier vast te laten leggen?

Zoon verlaat morgen een gehuurde kamer bij een particulier
Zij willen zijn borg van 500 euro nog een maand vast houden om evt gebreken / defecten op de borg te kunnen verhalen
Ik wil graag de evt gebreken / defecten op papier zien ten tijde van het opleveren van de kamer, morgen dus
Welke rechten / lichten heeft hij in deze ?

Toegevoegd na 1 minuut:
' lichten is plichten '

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (2)

Dit is zeker zinvol! Er zijn speciale formulieren voor, welke de verhuurder waarschijnlijk in zijn bezit heeft. Mocht dit er niet zijn, maak er dan zelf 1 (kopieer deze, zodat de verhuurder en uw zoon er beide 1 hebben).
Laat deze direct na de inspectie ondertekenen (voorzien van correcte datum).
Maak hierbij ook foto's van de gehele woning, ook van de eventuele gebreken die gesteld zijn.
Voor zover ik weet heeft een verhuurder 3 maanden de tijd om de borg terug te betalen.

De rijksoverheid zegt over borg betalen
'Bijna alle verhuurders vragen van de nieuwe huurder een waarborgsom (borg). Het vragen van een waarborgsom mag van de wet, behalve als het bedrag onredelijk hoog is. Er bestaat geen regel hoe hoog een borg voor huur mag zijn. De rechter ziet een waarborgsom van maximaal 3 maanden kale huur nog als redelijk. Wanneer de woning niet beschadigd is, moet de verhuurder de waarborgsom aan het einde van de huurovereenkomst terugbetalen. Hij is niet verplicht rente te vergoeden over de waarborgsom.'
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wanneer je als huurder een huis/appartement/kamer oplevert, dien je met de verhuurder/eigenaar met een blocnote en pen samen door het huis te gaan en alle punten af te lopen en te vinken op papier.
op aanwezigheid en op schade.
dat doe je op de dat van de inspectie.
daarna volgen er een paar weken tijd om een en ander te repareren/herstellen door de huurder, waarna er een tweede inspectie volgt en voor de overhandiging van de sleutels dient er voor akkoord getekend te worden.
op dat moment is de borg dus vrij, want het is goedgekeurd.

zo hoort dat te gaan en niet anders, laat je niet in de luren leggen !

Toegevoegd na 6 minuten:
Borg
Alle verhuurders en zeker particuliere verhuurders vragen een borg bij het verhuren van een woning. Deze borg is een waarborgsom voor de verhuurder, het geeft de verhuurder een garantie dat indien de woning na oplevering is beschadigd de beschadigingen met het geld van de borg kunnen worden betaald. Tevens kan de borg dienen indien de huurder een huurachterstand heeft. De verhuurder is verplicht de borg terug te betalen indien na oplevering geen problemen zijn geconstateerd.

Er zijn geen regels vastgesteld in de wet omtrend de borg. Uit diverse uitspraken van rechters is te constateren dat het is toegestaan een borg te vragen welke gelijk staat aan maximaal twee maanden huur.
Tip: Zorg altijd voor een kwitantie zodat het aantoonbaar is welke borg is betaald.

Toegevoegd na 13 minuten:
de dag van de inspectie.