Waar moet je op letten als je een huis gaat kopen?

Ik wil binnenkort een huis gaan kopen, ik heb nu nog een huurhuis. Wat zijn goede dingen om op te letten? Het liefst koop ik een huis waar ik ooit winst op kan maken.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Beste Derko,

Het kopen van een huis is een ingrijpende gebeurtenis in je leven. Je gaat een grote verantwoordelijkheid aan en vaak neemt 'men' een behoorlijke hypotheek.

Deze investering is een investering op de fronten woongenot maar ook op een stukje rendement in de toekomst.

Op dat laatste kan ik in zijn algemeenheid zeggen dat courante woningen in de lagere prijsklassen over het algemeen een zeker rendement zullen scoren.

Minder courante woningen zoals luxe villa's met marmeren vloeren en driedubele garages (ik overdrijf wat om het voorbeeld sprekend te maken) zijn een enorm woongenot maar een onzekere factor bij verkoop in de toekomst. Het is met dat soort incourante woningen vaak 'wat de *** ervoor geeft'. Anderzijds is met zo'n luxe villa een enorme winst te boeken als je de juiste persoon tegenkomt. Dat er veel minder mensen zijn die zoiets willen kopen kan ervoor zorgen dat je er langer over doet, of de villa verkoopt tegen een lagere prijs omdat je de persoon (nog) niet tegenkomt.

Het beste advies wat ik je NU kan geven is een woning in de middenklasse of de bovenkant van de onderklasse. Dus zeg maar alle woningen tussen de 200.000 en 350.000 euro. Bijkomend voordeel is als je onder de NG grens blijft is dat je de aanschaf van je woning tegen een aantrekkelijker hypotheekrentetarief kan lenen. (www.nhg.nl voor de voorwaarden).

Oke, ik heb nu iets gezegd over de verkoop in de toekomst.

Nu ga ik je proberen uit te leggen hoe je zo goedkoop mogelijk kan kopen en waar je dan op moet letten om voor een nette marktcoforme prijs, of lager, te kunnen kopen.

Allereerst, zet voor jezelf op een rij wat je harde eisen zijn. Waar wil je wonen (scholen, OV, winkels, snelwegen etc). Hoe wil je wonen (met tuin, appartement, aan water)

Ga vervolgens zoeken en zoek daarbij niet alleen 'in' je prijsklasse, maar ook net daarboven en in deze tijd, ook net eronder (staan veel huizen tegen TE lage prijzen te koop nu).

deel 2 in de reactie hieronder
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier deel 2 van mijn antwoord: Heb je een lijstje gemaakt met de huizen ga dan alle woningen eens bezichtigen. Laat de indrukken goed op je inwerken en maak een shortlist van woningen die je een tweede keer wilt zien. Bekijk een tweede keer de woningen heel goed. Vraag aan de makelaar om een afspraak van minimaal een uur zodat je goed en degelijk kan kijken. Rij voor en na de bezichtiging op een aantal momenten langs de woning om een indruk te krijgen van omgeving, sfeer, drukte, overlast etc. Bij de tweede bezichtiging speciale aandacht laten uitgaan naar kozijnen, scheuren in muren of plafonds, vochtplekjes, rare geurtjes droogte van een eventuele kelder, rechtheid van muren, erfafscheidingen (vraag of ze op de erfgrens staan), buren, geluidsoverlast, bouwplannen in de omgeving, eventuele bodemsaneringen of meldingen artikel 55 Wet bodembescherming (je makelaar weet dan wel wat ik bedoel: aanschrijving in het kader van bodemvervuiling (saneringsbevel)). eventuele erfdienstbaarheden, kettingbedingen, kwalitatieve verplichtingen, BP-rechten (bijvoorbeeld een leiding van energiemaatschappij in je tuin). Verder is het dan belangrijk dat je je gaat richten op een woning waar je echt wilt gaan wonen. Voor je de onderhandelingen in gaat is het belangrijk te weten wat de werkelijke waarde van de woning is en wat de actuele bouwkundige staat is. Bij woningen ouder dan tien jaar adviseer ik je een bouwkundige rapportage te laten maken (conform NHG eis). Als je dit doet vooraf kun je de kosten vor herstel meenemen in de onderhandelingsstrategie. Eventueel kun je dit ook doen met een taxatierapport. Mocht je meer vragen hebben of advies nodig PB me maar. Ik wil je hier wel wat vrijblijvend in 'bijstaan' (op afstand uiteraard) Groet Wijnstein
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
veel plezier met kijken :-)

Andere antwoorden (4)

Dan kun j het beste een nieuwbouwhuis kopen, de waarde daarvan stijgt in verhouding het meest, en de eerste jaren heb je weinig onderhoudskosten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ligt aan zoveel dingen, wat wil je, een nieuwe huis, oud huis, opknapper, vrijstaand landelijk flat, huis met groeimogelijkheden. E daarnaast wat is je budget en ben je zelf handig. Wel een algemeen advies: kijk door een huis heen, laat je niet afleiden door een afschuwelijk behang, of juist verleiden met een prachtige inrichting. Dat is allemaal makkelijk vervangbaar. Belangrijker is biedt het huis de ruimte die jij zoekt, staat het in de buurt waar jij wilt wonen. (dus voldoet het aan jou woonwensen) Ook keukens en badkamers zijn veranderbaar. Kijk (en vraag) ook naar de kwaliteit van verbouwingen. De keuken kan er prachtig uit zien, maar van mindere kwaliteit zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Let op:

bouw-technische staat: Kan je er in trekken, of moet eerst het dak vervangen?

- stookkosten van de woning, en ermee samenhangend: Isolatie status. Moet je zelf na-isaoleren? Of ka je je huis voor 2 tientjes warm houden. Dubbelglas? Vloerverwarming?

- Ruimte: Heeft het huis de kamers die je nodig hebt

- De buurt (Zijn er kinderen voor je kinderen om mee te spelen, winkels op redelijke afstand, bereikbaarheid werk [files!]

- Drukte / rust: bezoek het huis op maandagavond (spits) zondagochtend en een keer 'at random' op de tijd dat je naar je werk wilt rijden

Stopcontacten, wateraansluitingen: Zijn ze op de plek waar je ze wilt hebben

- mogelijkheden om in de kruipruimte te komen

- Ligging tov de zon (heb je licht in je hoofd tuin, heb je licht in de woonkamer

- Let op lekkage, bv bruine plekken in muren & plafonds => doorvragen

- Let op houtwerk: dragende balken moeten houtworm vrij zijn (Geen helder gele gaatjes waar ev stof uit komt. Als de gaatjes donkerbruinig zijn is het geen probleem)

Muren buiten: Zijn de voegen nog hard, en niet kruimelig
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je een huis in de binnenstad wil kopen en je wil het ooit met winst kunnen verkopen zonder zelf meteen enorm aan het klussen te moeten of grote kosten te krijgen, let dan op de ruimte die je hebt, of de fundering deugt (geen rotte heipalen bijvoorbeeld), de degelijkheid van de bouw, zit er al dubbel glas in, is de CV-installatie in orde, is het geisoleerd, zit er moderne bekabeling in, is het in een acceptabele buurt, wat voor ruimtelijke plannen zijn er voor de omgeving (heeft je buurman b.v. een vergunning om een snackbar aan te leggen? Blijft het open veldje voor je huis open, of wordt daar een torenflat die al je licht wegneemt gebouwd?).

Heel veel dingen om op te letten. Je kunt een makelaar in de arm nemen, maar die zit er ook grotendeels voor zijn/haar eigen belang in. De Vereniging Eigen Huis kan je goed advies geven voor weinig geld.