Gas/water/ licht is geregeld, maar het huis nog niet helemaal, wat nu?

Hoi allemaal,

Ik en mijn vriendin wonen sinds kort samen en huren particulier voor een mooi bedrag. Maar nu maken we ons zorgen om het volgende:

We wonen al een aantal maanden in het huis om te kijken of wij dit als koppel aan zouden kunnen. We zijn erg jong, dus een huis kopen is voor ons op dit moment onmogelijk.

Nu dat de (proef) maanden voorbij zijn, willen wij graag onszelf inschrijven in dit huis. Echter het contract dat is aangeboden bevalt ons niet, dus willen we hier nog over praten. En we hebben andere zaken etc. al geregeld, zoals Gas/Water/Licht.

Nu vragen wij jullie bevindingen en meningen over het volgende:

- Mag een verhuurder na (proef)maanden een waarborgsom vragen dat twee keer zo hoog is als de kale huur? (dit is nooit van tevoren aangegeven)

- Energie/water levering staat op mijn naam en op dat adres, echter sta ik nog niet in dat huis ingeschreven. Krijg ik hier problemen mee?

Alvast mijn dank voor al jullie antwoorden!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (1)

Dat er een waarborgsom, zeg maar borg, wordt gevraagd, is logisch. Dat bedrag krijg je terug als je uit dat huurhuis vertrekt, mits je alles in dezefde staat (of beter) weer overdraagt. Is dat niet zo, dan wordt van dat bedrag de schade gerepareerd.
M.b.t. gas, water en electra: tuurlijk kan je dat doen, maar wil je dat wel als je niet zeker bent of je er wel gaat blijven wonen. Er moet maandelijks betaald worden, wie dat doet, maakt voor het nutsbedrijf niets uit.
suc6 ermee en kijk eens op de site van het Nibud.