Mag de verhuurder kosten voor onderhoud/reparatie aan een badkamer inhouden op mijn borg?

De badkamer stonk altijd al..en sinds een tijdje zitten de tegels los en klaagt de benedenbuurman over een lekkage. Hierop is natuurlijk de verhuurder gecontacteerd met een reparatieverzoek. Bij nadere inspectie van de loodgieter blijkt dat de ondervloer helemaal verrot en beschimmeld is. Nu wil de verhuurder mij verantwoordelijk houden voor de slechte staat van de badkamer, en de reparatiekosten inhouden op mijn borg (2 maanden huur). Mag dit en wat kan ik eraan doen om dit te voorkomen? Ik verlaat binnenkort de woning en heb de laatste 2 maanden huur reeds betaald.

Alvast hartelijk dank voor uw advies!
Mvg

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Dan heb je geluk als je in Nederland woont, weant dit soort dingen zijn goed afgesproken.

De rijksoverheid zegt hierover:

"Het onderhoud van uw huurwoning of kamer is verdeeld tussen u en de verhuurder. De verhuurder zorgt voor het groot onderhoud en u zorgt voor het klein en dagelijks onderhoud van de gehuurde woonruimte. U zorgt ook voor reparaties van schade die u zelf heeft veroorzaakt."

Dus TENZIJ je zelf de oorzaak bent geweest van de lekkage welke voor verotten van de vloer gezorgd heeft, is het aan de verhuurder om te zorgen dat alles in goede staat blijft. Klein, dagelijks onderhoudt komt neer op het schoon houden van de woning. Groot onderhoudt is meer structureel: verfen, vloeren, muren ed.

Toegevoegd na 1 uur:
Een handige brochure om precies te zien wie wat betaalt: http://www.123wonen.nl/201001/webfiles/123OnderhoudswijzerNL.ENG.pdf. Zo zie je dat schilderen van kozijnen buiten door verhuurder betaalt moet worden, en binnen door de huurder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee dat mag niet! Als je een rechtsbijstandverzekering hebt zou ik die bellen.

Heb je dat niet dan kan misschien de huurcommissie je helpen. Desnoods even de politie bellen, ik heb tegen mijn vorige verhuurder ook een aanklacht ingediend omdat ik mijn borg zonder enige reden niet terugkreeg en schrok hij zo van dat ik het kreeg.

Wel daarna gelijk een rechtsbijstandverzekering genomen, particuliere huurbazen kunnen een verschrikking zijn!

Probeer het wel allemaal te regelen voor je gaat verhuizen. En maak overal foto's van!

Succes!