Mag het huurbedrag die een verhuurder aangeeft in het huurcontract verschillen van de bedragen die hij op kamernet aangeeft?

Ik heb een kamer/appartement gevonden via kamernet. Het is geheel zelfstandig en het kost €595 in totaal, maar het komt in aanmerking voor huurtoeslag. De kale huur bedraagt €480 volgens de advertentie op kamernet en de servicekosten bedragen €115. Met de proefberekening van de belastingdienst, kom ik hiermee iets lager uit op een maandelijks bedrag van €370.

Ik heb het 1-kamer appartementje gezien het het bevalt me wel, dus inmiddels heb ik een huurcontract opgestuurd gekregen via de mail, zodat ik het van tevoren alvast kan bekijken. Daarna volgt een afspraak om het met de hand te ondertekenen.

Nou is het zo dat de bedragen iets verschillen van de kamernet advertentie. Het totaalbedrag is nog steeds €595, maar de kale huur is €430 en de overige kosten zijn €165. Met de proefberekening voor de huurtoeslag kom ik hiermee uit op een maandelijks bedrag van €403 (is nog betaalbaar, maar toch €33 meer).

Na nadere bestudering van het contract blijkt dat de stoffering en gemeentelijke belastingen bij de kamernet advertentie bij de kale huur worden gerekend, maar in het huurcontract apart.

Kan ik de verhuurder hierop wijzen zodat hij deze wijzigt, of zal ik als huurder toch moeten slikken, zodat ik toch een behoorlijke woonruimte heb?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt recht op een specificatie van de kosten die gemaakt zijn.
Wat was de jaarafrekening van het gas water licht? Wat was de verhuurder kwijt aan gemeentelijke lasten? Hoeveel heeft hij betaald voor televisie en internet? alleen de afschrijving van de inrichting van het appartement is indicatief.
Uiteindelijk kan dit nog wel eens voordeliger voor je uitpakken dan 12 x 165,-. Let wel op dat hij dit verschil niet op de afschrijvingen gaat gooien!

Antwoorden (2)

Hij heeft de kale huur verlaagd omdat huurders kunnen klagen bij de huurcommissie over de hoogte van de huur.
Formeel mag je eisen dat de geadverteerde bedragen gehanteerd worden, maar daar maak je geen vrienden mee.
Bel hem op en leg je probleem voor. Dan maak je het ook een beetje zijn probleem, want als jij nu niet tekent, heeft hij een maand geen huurinkomsten en dat scheelt hem ook wat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Natuurlijk kan ik niet beoordelen hoe dringend jij woonruimte nodig hebt, maar als je niet al bijna letterlijk op straat staat, zou ik nooit met deze verhuurder in zee gaan.

Het is overduidelijk dat de advertentie op kamernet afwijkt van het contract, en ook de verhuurder weet dat de precieze bedragen belangrijk zijn in verband met b.v. huurtoeslag. Hier wordt op zijn minst gesjoemeld, en ik vraag me af wat je nog meer te wachten zal staan, als je de kamer/appartement gaat huren. Waarschijnlijk gaat de verhuurder er al bij voorbaat vanuit, dat jij dit wel zult "slikken" zoals je schrijft.

Natuurlijk heb je als huurder je rechten, en er is ook een contract, maar gelijk hebben is, vooral in dit soort zaken, iets totaal anders dan gelijk krijgen. Wie weet hoeveel tijd en energie het je gaat kosten, om toekomstige conflicten met de verhuurder op te lossen.

Wil je per se die woonruimte, neem dan contact op met de verhuurder en vraag om uitleg. Ook kun je kamernet benaderen, en vragen wat zij hier van vinden. Dan kun je alsnog besluiten, na de uitleg toch met de verhuurder in zee te gaan.

In het algemeen geldt voor mij, dat als bij de start van dit soort zaken er al zaken misgaan, of er onduidelijkheden zijn, dat niet veel goeds belooft voor de toekomst.
Veel succes, en sterkte met je beslissing.