Mag een verhuurder van mij eisen dat ik mijn sleutels ter beschikking stel voor reparaties terwijl ik op vakantie ben?

Ik woon in een huurwoning waar vanwege een lekkage in de badkamer veel aan gerepareerd moet worden door de verhuurder. Ik ga binnenkort echter op vakantie. Mag de verhuurder van mij eisen dat ik mijn sleutels aan de benedenbuurman geef, danwel de tussendeur (er is nog een buitendeur welke ik deel met de benedenbuurman) naar mijn woning open laat staan, zodat de loodgieters erbij kunnen tijdens mijn afwezigheid?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
los van je vraag : lijkt mij ideaal!! Als je terugkomt van je vakantie is alle ellende achter de rug! Als je je buurman vertrouwt, en hij een oogje in het zeil houdt terwijl de reparaties plaatsvinden, én als je evt. heel waardevolle spulletjes ergens achter slot en grendel plaatst (je echte Karel Appel, bijv, of je Herman Brood...), lijkt het me echt geen probleem!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hij kan het niet eisen, maar wel vragen.

Het beste antwoord

De verhuurder kan dat WEL verlangen, maar NIET eisen.

U had ruim van te voren uw klachten mbt de lekkage etc
aan kunnen geven, en kunnen eisen dat het binnen een bepaalde termijn gerepareerd kon worden in een periode die buiten uw vakantie viel.

Ook kon daarmee de huurverhoging geweigerd worden of zelfs de huur verlaagd kunnen worden. (NL)

Nu rest de verhuurder te wachten tot dat de huurder weer terug is van vakantie.
(of het voor de vakantie nog te fixen)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De sleutels afgeven en de woning te laten betreden door volslagen vreemden terwijl u er niet bij bent is vragen om moeilijkheden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hartelijk dank voor uw respons. Het zit mij ook niet lekker om de verantwoording van het afsluiten van mijn woning aan mijn benedenbuurman te geven, want wat als hij mijn woning vergeet op slot te doen en er bijvoorbeeld ingebroken wordt..? Dan sta ik qua verzekering nergens.. Ik ga zeer binnenkort al op vakantie, dus repareren voor mijn vakantie is niet mogelijk, en het was niet mogelijk om de reparatie eerder te laten uitvoeren, want dan kon de loodgieter niet, dan ik weer niet etc. Ik vraag me alleen af of de verhuurder hierdoor op de een of andere manier een juridisch gegronde reden heeft om mijn borg te houden, omdat ik vanwege mijn afwezigheid en het niet ter beschikking stellen van mijn sleutels de onderhoudswerkzaamheden, weliswaar niet met opzet, heb belemmerd. Alvast hartelijk dank voor uw advies!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik zou er een sleutel bij laten maken, dan heb je er zelf ook nog een mocht er iets mis gaan met teruggeven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Reeds afgegeven sleutels verminderen uw veiligheid. Bijvoorbeeld: Sleutels worden afgegeven aan de verhuurder, die geeft ze door aan de opzichter, die geeft ze door aan de aannemer, en ten slotte krijgt de ,loodgieter, de sleutel(s) Eenieder kan ze namaken of ,verliezen,. Het eind van het liedje zal zijn dat u uw sloten moet vervangen voor eigen rekening.
Het betreft geen noodsituatie, anders was het al verholpen.
En voor dit soort zaken raakt u uw borg niet kwijt.

Andere antwoorden (1)

Ja, dat mag hij vragen, want anders kan hij niet voldoen aan zijn verplichting. En het is ook in zijn belang dat de woning niet achteruitgaat. Het staat waarschijnlijk ook zo in het huurcontract.
Wel kun je afspreken dat de sleutels na de laatste werkzaamheden door de brievenbus worden gegooid of worden afgegeven bij ienand in wie je vertrouwen hebt, en bij wie je de sleutels weer handig kunt ophalen.