Kan ik een huurhuis huren als studente zijnde?

Ik ben op zoek naar een woonruimte in Amsterdam. Het liefst iets zelfstandigs voor 1 persoon, maar dan wel met gescheiden woon- en slaapkamer, dus een 2-kamerappartement. Ik heb een beetje rondgekeken en ik kwam uit op deze site: pararius.nl

Ik heb een appartement gevonden (huur) voor €900 per maand, kale huur dus excl water gas etc. Niet om op te scheppen, maar ik kan dat betalen. Maandelijks krijg ik een hoeveelheid geld van mn ouders en ik werk daarnaast parttime 's weekends. Ik heb dus een loonstrookje, maar dat is eigenlijk helemaal niet veel.. Dus ik zou het best snappen als ik dat appartement niet zou mogen huren, omdat ze dan denken: och een arme student, die kan dat nooit betalen. En ik kan niet hard bewijzen dat ik dat wél kan. Misschien handig: ik ben 20.

Verder heb ik geen verstand van woningen huren/kopen etc, maar ik wil dus binnenkort een afspraak maken met makelaars. Alleen ik wil niet afgewezen worden, omdat ik dus een studente ben. Is het anders beter om mijn ouder(s) het te laten huren? Ik wil het gewoon zelf betalen verder.. Bedankt alvast

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pas op dat je straks ook nog kunt leven, ongeveer 1/3 van je inkomen aan kale woonlasten is gemiddeld. En voor €900,- per maand kun je ook een aardige hypotheek krijgen, als je ouders je willen helpen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wauw. Ben ik even blij dat ik niet in Amsterdam woon/hoef te wonen. Niet om vervelend te zijn, en ik snap dat in A'dam een stuk hoger liggen dan elders, maar als je als student zoveel huur kunt betaalt, kan dat dan niet alleen als je maximaal leent? Wil je dat, en zijn er geen andere opties? Je zit er wel een hele tijd aan vast hé?

Antwoorden (2)

Best huren via uw ouders want men wil een vast inkomen zien welke volstaat om de huur + nuts te kunnen betalen.
Die kerels nemen geen enkel risico en gaan steevast steeds uit van worst case.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
het zijn mannen maar het kunnen ook vrouwen zijn die makelaar zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Natuurlijk, ik bedoel die "lui", m/v.
Als je een huis wilt huren moet je eerst even uitzoeken of het huis particulier wordt verhuurd of via een woningcorporatie.

Bij particulieren kun je met de verhuurder of de tussenpersoon afspraken maken over de huur, eventueel kunnen je ouders garant staan voor de maandelijkse kosten. (mocht je je huur niet kunnen betalen dan kan de verhuurder de huur op je ouders verhalen) Tevens kan er een extra maand of twee maanden borg worden gevraagd door de verhuurder om zijn risico in te dekken.

Corporaties stellen vaak eisen aan de huurder zoals leeftijd en inkomen. Hierbij is het een stuk moeilijker om te onderhandelen aangezien jijzelf de huurder bent en vermoedelijk niet aan deze eisen voldoet.

Bij een afspraak is het belangrijk alle informatie die relevant is mee te nemen. Eventueel kun je ook je ouders meenemen als zij garant willen staan.

Houdt er rekening mee dat je met een kale huur van 900 euro geen recht hebt op huursubsidie.