Ik wil een huurhuis huren, kan dat met minimumloon en studiefinanciering?

Hallo beste mensen,

Ik wil in Zutphen een huis huren.. Ben daar ook in aanmerking gekomen.. Ik ben juist heel erg bang dat ik het huis niet krijg, ik zit nog op school en krijg dus stufi, daarnaast heb ik nog een bijbaantje...
Het huis kost 340 euro per maand...
Mijn inkomen zit zo rond de 1000 euro, met de lening van de stufi erbij...
Kan iemand mij helpen???

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.7K

Antwoorden (3)

Kijk wat je huur is, en maak een proefberekening van je huurtoeslag op de site van de Belastingdienst.

Tenzij je een extreem hoge huur hebt of een extreem lage huurtoeslag krijgt (om wat voor reden dan ook) moet het met een inkomen van rond de 1000 euro prima mogelijk zijn om een huis te huren. Kijk even of je recht hebt op huurtoeslag in verband met je leeftijd en de hoogte van de huur; voor jongeren onder de 23 geldt een andere maximumgrens voor de hoogte van je huur waarop je nog huurtoeslag krijgt. Maar ook mensen met een Bijstandsuitkering (70% van het minimumloon) kunnen, in een niet al te extreme situatie, een huis huren.

Jouw onzekerheid is natuurlijk je stufi, zodra je niet meer studeert, valt die weg. Zoek dus ook even uit of je in dat geval eventueel recht zou hebben op een Bijstandsuitkering, en zorg ervoor dat je alvast heel goed netwerkt en contacten legt met (stage)bedrijven, zodat je hopelijk snel aan de slag kunt als je klaar bent met je studie, of als je onverhoopt niet verder zou kunnen met je studie. Succes!

Toegevoegd na 3 minuten:
Hé sorry, ik ben te snel, zie dat je de hoogte van je huur allang vermeldt. Je zit nog onder de grens voor huurtoeslag, dus ook als je jonger dan 23 bent, kom je in aanmerking voor huurtoeslag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat moet geen probleem zijn met jouw maandinkomen, je kunt ook huursubsidie aanvragen.
Op deze link kun je zien hoeveel huursubsidie je kunt krijgen
http://www.huursubsidieberekenen.com/

Toegevoegd na 3 minuten:
Bij de leeftijdsgroep onder 23 jaar mag de huurwoning niet meer kosten dan € 361,66 per maand. Hiernaast wordt er rekening gehouden met je inkomen. Als je alleen woont dan mag je niet meer dan € 21.625 per jaar verdienen om in aanmerking te komen voor de huursubsidie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn dochter had ook stufi en een bijbaan en kon ook huren plus dat ze huursubsidie kreeg.
Beste Niesje.

Het zou wel kunnen schat ik in maar je moet behoorlijk zuinig leven.

Even een kleine proefberekening die dus logischerwijs wat kort door de bocht is aangezien ik je details niet weet. Ik ga hier uit van gemiddelden omgerekend naar een maandelijks bedrag. Ik ga even uit van een HBO opleiding. Het een en ander komt van de site van het Nibud (even op kijken, erg handig) en eigen ervaringen als hurende student. De volgende posten zijn situatie afhankelijk, maar dit geeft je een indicatie.

huur: 340
gemeentelijke lasten/ waterschap: 80
zorgverzekering: 100
collegegeld: 145
boeken en schoolspullen: 50
gas/water/licht: 140
eten: 200
huishoudelijke producten: 50
telefoon/inet/tv: 60
inboedel+wa verzekering: 15
vervanging kapotte apparatuur, etc: 30
vervoer: Indien OV studentenkaart: gratis

totaal: 1210 euro.

Dan komen de volgende posten er nog bij.

uitgaan?
kleding?
sparen?

Vervolgens zul je nog in aanmerking komen voor huurtoeslag, wat je aardig in de richting van de 1000 euro brengt. Echter ga je dan dus nog niet uit, loop je naakt rond en spaar je niets. Dit moet dus in de andere posten bij elkaar bezuinigd worden. Daar is overigens ook nog wel wat ruimte.

Zoals je ziet is het behoorlijk krap. Ervan uitgaand dat je vrij sober leeft, is het haalbaar.

Veel mensen verkijken zich erop dat je al zo'n 20% van je budget uitgeeft aan je studie. Hierdoor gaat de vergelijking met een werkend persoon met een vergelijkbaar inkomen dan ook een beetje mank. Verkijk je ook niet op de bijkomende kosten. Met alleen de huur ben je er bepaald niet. Ook komen deze posten vaak ineens in de vorm van een betrekkelijk hoog jaarbedrag. Dit is het geval bij de gemeentelijke belastingen. Het is dus belangrijk om te budgetteren en goed met je spaarrekening om te gaan.

Zoals iemand terecht opmerkte gaat je stufi vervallen na je studie. Sterker nog, daar komt je aflossing van de lening in negatieve zin bij.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt