Waarom IB-60 formulier nodig voor vrije sector ?.

Hallo , Mijn vriendin en ik gaan een woning huren in de vrije sector 677,- euro per maand .

Nu vragen ze om een IB-60 formulier maar daar staat toch hetzelfde op als je jaaropgave ?.

Ik verdien 45000,- en mijn vriendin 25000,- dus sociale huur wordt het al zeker niet .

Ik dacht dat dat IB-60 formulier alleen nodig was voor sociale huurwoningen , om aan te tonen dat je niet te veel verdiend .

Dat IB-60 formulier heb ik nooit meer op tijd binnen.

Met Jaaropgaves van de afgelopen 5 jaar zien ze toch genoeg ?.

Toegevoegd na 1 uur:
IB-60 formulier is om aan te tonen dat je niet MEER dan 34000,- euries verdiend .

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.3K

Het beste antwoord

Of de eigenaar aan jou een IB60 formulier of een jaaropgave vraagt mogen ze zelf weten. Wellicht hebben ze het gevoel dat ze met een officieel document van de Belastingdienst meer zekerheid hebben.

Overigens kan je ook je (definitieve) belastingaanslagen meenemen, als je die hebt natuurlijk. Daar staat in wezen dezelfde informatie op als op een IB60 formulier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze mogen het idd zelf weten omdat het voor de vrije sector is. Voor sociale huur is het verlicht gesteld. Vandaag bij de verhuurder geweest zonder IB60 formulier .
Jaaropgaves waren genoeg . Volgende week contract tekenen . Alles is dus ok.

Andere antwoorden (3)

Ik ben het met je eens maar het IB-60 formulier is verplicht gesteld.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar staat dat je moet bewijzen dat je niet MEER dan die 34000,- verdiend . Ik verdien alleen al meer . Ik heb bovendien ook een werkgeversverklaring om te laten zien. Vreemd dat er nergens iets staat over vrije sector . Misschien heeft de beste vrouw me verkeerd begrepen.
Als u en uw vriendin aangifte in 2009 en 2010 hebben gedaan, moet u in het bezit zijn van de definitieve aanslagen 2009 / 2010. Als er geen aangifte is gedaan zult u toch het IB60 formulier moeten overleggen. Ook als er een aanslag zoek is of de aanslag(en) van 1 van de partners ontbreekt moet het IB60 formulier worden aangevraagd. Een IB-60 verklaring is trouwens tegenwoordig binnen 5 werkdagen in huis.
fisbel
12 jaar geleden
De jaaropgave geeft de inkomsten uit 1 baan binnen. Voor de meest mensen zal dit een gelijk bedrag zijn als op het IB-60 formulier, maar dit is niet altijd zo. Bij een tweede inkomen vermeld het IB-60 formulier het totaalinkomen van dat jaar, uit alle bij de belastingdienst bekende bronnen.

Bij huren in de vrije sector wil de verhuurder graag bewijs dat je wel genoeg verdiend om de huur te kunnen betalen, dus je bewijst hiermee dat jullie verzamelinkomen hoog genoeg is.

Overigens kun je dit formulier zonder wachttijd afhalen bij het dichtst bij zijnde belastingkantoor. Voor mij was het 5 min. wachten voor een gratis printje. De wachttijd is alleen langer als je wilt dat ze het naar je opsturen.