Waaruit bestaan de bruto maandlasten bij een hypohteek en welke kosten worden daar vanaf gehaald voor de netto maandlasten?

welke kosten worden in minder gebracht op de bruto maandlasten van een hypohteek om uiteindelijk de netto maandlasten over te houden

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Als je een hypotheek hebt mag je de rentekosten van je hypotheek aftrekken van je belastbaar inkomen.

De bruto maandlasten zijn de maandlasten die je daadwerkelijk betaalt aan de bank. De netto maandlasten zijn de maandlasten als je het belastingvoordeel meerekent.

Even een simpel voorbeeld:

Stel, je hebt een inkomen van € 100.000 euro en je betaalt iedere maand € 2000 euro rente aan de bank is die € 2000 euro rente je bruto-maandlast. Die 2000 per maand (24000 per jaar) is aftrekbaar van de belasting. Daarom krijg je 52% van dit bedrag terug van de belastindienst (even afgerond dus 12000 per jaar). Dus is je netto-maandlast geen € 2000 maar € 1000 per maand.
In dit voorbeeld heb ik even geen rekening gehouden met de bijtelling eigen woning en zijn de bedragen afgerond om het makkelijker te maken.

Overigens is het vaak zo dat als er reclame wordt gemaakt voor wat je "maar" betaalt aan netto maandlasten met altijd uitgaat dat je 52% belasting betaalt. In veel gevallen is de belasting 42% of 37,5% dus zijn je netto-maandlasten wel wat hoger (in mijn voorbeeld € 1200 resp. € 1350 afgerond).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Als je in Nederland belasting betaalt, kan je het bedrag dat je aan rente betaalt aftrekken van je inkomsten. Zo simpel is het.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bruto maandlasten is het bedrag dat je per maand aan de bank moet betalen voor het aflosse nvan je hypotheek en/of de rente over dat uitstaande bedrag. Hoeveel van dat bedrag rente is en hoeveel aflossing hangt af van je hypotheek.

Daar gaan GEEN kosten meer vanaf. De netto maandlasten bereken je door te kijken welk bedrag je terugkrijgt van de belasting, omdat je je betaalde rente van je belasting kunt aftrekken. Hoeveel dat is hangt dus af van je inkomen en de betaalde rente.

Een hypotheekadviseur kan je dit op basis van je inkomen uitstekend voorrekenen, en zelfs berekenen tot welke koopprijs je kunt gaan en wat dan de maandlasten worden bij verschillende hypotheekvormen. Daarop zijn dan weer ZO veel factoren van invloed (rente, rentevaste periode, eigen geld, aflossing, aflossingsvrij, hypotheekvorm) dat wij daar vanaf hier geen zinnig woord over kunnen zeggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De bruto maandlasten van je hypotheek bestaan uit:
* rente
* aflossing (indien van toepassing)
* kosten voor kapitaalverzekering (indien van toepassing)
* kosten voor levensverzekering (indien van toepassing)

Om de netto maandlasten te berekenen gaat daarvan af het bedrag dat je als hypotheekrente aftrek terug krijgt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bruto is het bedrag wat de bank je in rekening brengt voor de hypotheek, dit kan alleen rente zijn, maar ook een deel aflossing. En natuurlijk kan er ook een premie voor levensverzekering bij in zitten.
Het netto deel is dat deel wat overblijft, nadat je belastingaangifte gedaan hebt. Je krijgt dan (meestal) een bedrag terug. Dit bedrag wordt alleen berekend over het rentedeel van je hypotheek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De bruto maandlasten is het bedrag wat u maandelijks moet betalen aan de hypotheekverstrekker.
Omdat een hypotheek op uw eigen huis fiscaal aftrekbaar is, zijn de kosten eigenlijk lager dan de bruto maandlasten.
Daarom wordt er vaak ook gekeken naar de netto maandlasten, waarin het fiscale voordeel is verwerkt.