Is er een minimum inkomenseis in het geval van een sociale huurwoning?

Momenteel heb ik een 0-uren contract waar ik mee wil gaan huren.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
14.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het probleem hier is het 0-uren contract. Hoe dat kan en dat je dat geaccepteerd hebt zijn twee raadsels,Er zijn blijkbaar veel schrijnende gevallen. Zie ook de bron Bronnen:
- http://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/vraag/vadetail/wet-ten-aanzien-van-woning-huren/

Het beste antwoord

Dat verschilt per woningbouwvereniging en per woning. Soms gelden er inkomenseisen, minimum- danwel maximumeisen voor een woning, en soms worden er helemaal geen eisen gesteld. Bij 'ons' in de regio wordt bijvoorbeeld de helft van de woningen voorwaardenvrij aangeboden, en de helft met voorwaarden. Van de woningen met voorwaarden, hebben nog niet alle woningen een inkomenseis, soms zijn er alleen eisen aan de gezinsgrootte of de leeftijd van de huurder. Maar er zijn dus ook woningen die je alleen mag huren als je in een bepaalde categorie zit met je inkomen.

Je zult dus moeten kijken bij de woningbouwverenigingen in jouw regio welke eisen zij stellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De eisen voor sociale huurwoningen zijn landelijk gelijk, je mag niet meer dan ongeveer 33000 bruto per jaar verdienen. Of je een huis mag huren zonder inkomen is wel iets anders, dat zal aan de situatie liggen maar iemand met een uitkering kan ook zo'n huis krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, die voorwaarden geldt natuurlijk altijd, anders is het geen sociale woningbouw. Maar los van die eis wordt hier de helft zonder aanvullende voorwaarden, en de helft mét voorwaarden aangeboden.

Andere antwoorden (2)

nee, die eis is er niet.

Toegevoegd na 12 minuten:
soms wordt er wel een maximum inkomensgrens gesteld. minimum echter niet. als de huurder de huur uit spaargeld of giften wil gaan betalen, dan is dat prima
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onderbouw dit.
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
soms wordt er wel een maximum inkomensgrens gesteld. minimum echter niet. als de huurder de huur uit spaargeld of giften wil gaan betalen, dan is dat prima.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben toch écht een keer woning misgelopen omdat ik een te laag inkomen had. Het feit dat twee maanden later mijn inkomen omhoog zou gaan en ik spaargeld had, maakte helemaal niets uit: ik voldeed niet aan de voorwaarden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En: SOMS wordt er een maximum inkomensgrens gesteld? Dat is altijd zo. Je mag niet meer dan ongeveer 33000 bruto per jaar verdienen voor een sociale huurwoning (onder de 665 euro maandhuur).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lies: was dat een sociale huurwoning?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, bij sociale huur is er een maximumeis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Pelle: ja, sociale huurwoning. Dat was een paar maanden voor m'n 21e verjaardag, en pas vanaf m'n 21e zou ik voldoen aan de inkomenseis. Tot die tijd kon ik alleen reageren op woningen die voorwaardenvrij werden aangeboden.
Het KAN zijn dat jouw gemeente eisen stelt qua (minimum) inkomen maar zonder werk krijg je toch gewoon een uitkering dus dat zal best goed zitten. Hoeveel heb je de afgelopen zes maanden verdiend (inkomen en/of uitkering)?

Eisen toewijzing sociale huurwoning

Om in aanmerking te komen voor een sociale huurwoning heeft u vaak een huisvestingsvergunning nodig. Deze wordt uitgegeven door de gemeente. De gemeente bepaalt of u daadwerkelijk een vergunning nodig heeft en aan welke eisen u moet voldoen. Ook de woningcorporatie kan eisen stellen aan mogelijk toekomstige huurders, bijvoorbeeld aan de hoogte van uw inkomen en uw gezinsgrootte.

Woningcorporaties moeten 90% van hun vrijgekomen sociale huurwoningen met een huurprijs tot €664,66 (prijspeil 2012) toewijzen aan huishoudens die tot €34.085,00 (prijspeil 2012) verdienen. Woningcorporaties mogen nog wel 10% van de vrijgekomen sociale huurwoningen toewijzen aan huishoudens met een hoger inkomen.

Overige criteria goedkope woning

Naast urgentiecriteria kan een gemeente ook andere eisen stellen aan het toekennen van een goedkope huurwoning. Bijvoorbeeld criteria voor gezinsgrootte of inkomen. De gemeente kan ook eisen dat u een economische of maatschappelijke binding heeft met de gemeente of de regio.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een verhuurder mag ook stellen dat voor bepaalde woningen een bepaald minimuminkomen vereist is - in de praktijk zie je dat vooral bij de duurdere huurwoningen in het sociale segment.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar daar gaat de vraag niet over. Volgens mij kan dat ook bijna niet meer omdat de maximumgrens helemaal niet zo hoog ligt 34000 dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat ik bedoel: de gemeente kan misschien die eisen stellen, maar de verhuurder ook. Die mag zeggen: deze woning met een huur van 540 euro kaal is alleen voor mensen met een minimuminkomen van 26000 euro per jaar.