Mag een huisbaas onaangekondigd langs komen in je huurwoning?

Toegevoegd na 5 minuten:
Ik woon in een huis met 12 anderen, de huisbaas is bejaard en is al 40 jaar huisbaas van dit huis. Hij heeft een sleutel en komt ongevraagd langs zonder reden, gewoon om te kijken hoe het gaat..

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.9K

Het beste antwoord

beste Gast,

Uit je vraag begrijp ik dat je een 'niet-zelfstandige woonruimte' hebt gehuurd. Ik denk dan even hardop aan een studentenwoning of iets van gelijke strekking.

Bij een 'niet-zelfstandige woonruimte' is het recht op privacy onverkort van toepassing. Daar betaal je immers voor. Dit recht heeft wel wat kleine 'mitsen en maren' bijvoorbeeld in het geval van een noodzakelijke reparatie etc.

Postbus 51 heeft hier een leuke folder voor waarin duidelijk rechte en plichten van (ver)huurder vermeld staan. Hierin staat letterlijk:

"2.6 Verplichtingen verhuurder
De verhuurder is verplicht om de woonruimte in goede staat van
onderhoud aan de huurder in gebruik te geven. Verder moet hij het
onderhoud en de noodzakelijke reparaties verrichten en de woonruimte
daarmee in goede staat van onderhoud houden. De verhuurder moet de
huurder ook het rustig woongenot verschaffen. Zo mag de verhuurder
geen veranderingen aan de woonruimte aanbrengen zonder instemming
van de huurder. Noodzakelijke reparaties vormen hierop een
uitzondering. Het rustig woongenot verschaffen betekent ook dat de
privacy van de huurder beschermd wordt: de verhuurder mag de
verhuurde kamer niet (gedeeltelijk) zelf in gebruik nemen en hij mag de
woonruimte niet zonder toestemming van de huurder binnengaan. Dit
is uiteraard anders als de huurder het medegebruik heeft (met de
verhuurder en/ of een andere huurder) van b.v. een badkamer." etc.

Hij is dus niet welkom voor onaangekondigde bezoekjes, behoudens in geval van noodzakelijke reparaties.

Ik denk dat dit je vraag volledig beantwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Alleen als hij aanbelt en jij hem binnenlaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat mag, maar je hoeft niet altijd open te doen of hem binnen te laten als het niet uitkomt.

Anders pikt ie je vriendin ook nog in...heb er nog steeds een beetje moeite mee.....die rot vent...en ik liep maar 1 maand achter...hij zei dat ik die maand niet hoefde te betalen...of ik ff een uurtje naar het winkelcentrum wilde gaan ofzo... m'n vriendin (lees: ex vriendin) had er minder moeite mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oke... ik kan hier uit opmaken dat jouw huisbaas er dus met je (ex)vriendin vandoor is gegaan zodat jij die maand niet hoefde te betalen??
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het was eigenlijk 18 maanden, toch wel lekker anderhalf jaar gratis kunnen wonen. Toen stopte de oude huisbaas en kregen we een nieuwe, die vroeg of m'n vriendin een uurtje naar het winkelcentrum wilde gaan en toen ben ik maar gaan verhuizen. Kreeg er wel 2 maanden de tijd voor maar ik moest wel beloven dat ik het tegen niemand vertelde...ach ja, is al weer een tijd geleden en ik vertel het alleen aan jou (Lizzy) Believe me a landlord can be a pain in the (smart)ass!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je mij beter zou kennen had je het ook gedaan
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ smartass waar was dat ik zoek ook zo'n huisbaas
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@oribatei, eerst een +1 dan zeg ik het je.
@Iphone3GS nee, mensen in een rolstoel belachelijk maken dat is sympathiek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik wel, jij niet, beetje gehandicapten in de maling nemen. Lekker sociaal ben je
Ja dat mag hij... Maar je mag hem dan wel buiten laten staan, dat dan weer wel... Hij mag de toegang niet maken zelf of forceren... Hij mag vragen en zoals bij elke vraag mag je ja en nee antwoorden... Zo ook hier...

Anders was het geen vraag namelijk...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik moet me al sterk vergissen dat het toegestaan is dat hij een sleutel houdt van jouw woonruimte binnen dat pand. Mocht er sprake zijn van uitzetting wegens huurachterstand of zo dan kan hij de sterke arm inschakelen en zich op die manier toegang verschaffen, maar dat is hier niet aan de orde.

Je mag je verhuurder niet onbeperkt de toegang tot het verhuurde weigeren, maar dan moet de verhuurder wel een goede reden hebben om binnen te willen komen (bijvoorbeeld onderhoud), daarnaast is het te doen gebruikelijk dat er dan een afspraak wordt gemaakt vantevoren en het zou niet zo moeten zijn dat hij op eigen houtje langskomt als je er niet bij bent of zo.

Heel kort dus, als er een redelijk belang is van de verhuurder dan mag hij binnenkomen, maar alleen in goed overleg en met afspraak. Komt hij toch op eigen houtje dan is er mijns inziens al redelijk gauw sprake van huisvredebreuk.

Toegevoegd na 1 uur:
Lees ook eens de bladzijden 145 en 146 van het boek in de link. Daaruit blijkt simpel gezegd dat een verhuurder geen absoluut recht heeft een sleutel te hebben, want bezichtiging, onderhoud en dergelijke kan altijd op afspraak (en zo hoort het dus ook) en een noodsituatie, zoals brand rechtvaardigt het binnentreden met behulp van het forceren van de deur toch wel. Ik had dit nog niet gelezen toen ik antwoord gaf, maar de strekking van mijn antwoord blijkt dus aardig te kloppen als het aan de rechter in Amsterdam ligt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee want jij hebt de woning gehuurd. En mag hij geen inbreuk maken op jouw privacy, alleen in noodgevallen.

Het is meestal wel zo als jij een kamer huurt deze een eigen slot heeft om je kamer en je bezittingen af te schermen voor je eigen spullen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je huurbaas mag überhaupt niet ongevraagt in jouw gehuurde pand/ruimte komen om dan jouw privacy te schaden. Hij mag overigens wel een sleutel hebbe, maar mag NOOIT zonder jouw toestemming binnenkomen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je met 12 personen in een huurhuis woont ga ik er even vanuit dat je op kamers woont en er sprake is van gemeenschappeijke ruimtes (keuken, badkamer, tuin).

Een huurbaas mag ongevraagd gemeenschappeijke ruimtes betreden om onderhoud uit te voeren of te controleren of gemaakte afspraken worden nagekomen. Ruimtes die niet gemeenschappelijk zijn (je eigen kamer) mag hij niet zomaar binnenkomen tenzij er een nadrukkelijke noodzaak is.

Ikzelf heb een woning die ik verhuur aan kamerbewoners. Ik heb ooit een lekkage gehad omdat één van de bewoners op zijn kamer een kraan had open laten staan. In zo'n geval mag je dus gewoon naar binnen om de kraan dicht te doen. Overigens ben ik zelf wel zo netjes om eerst te kloppen en dan pas naar binnen te gaan en achteraf even te melden dat ik naar binnen ben geweest met de reden waarom.