Hoe werken vastgoedfraudes?

Hoor er de laatste tijd veel over in het nieuws wat doen ze dan eigenlijk?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (4)

De vraag is simpel maar een antwoord is niet te geven. Dan was bestrijding namelijk ook makkelijk!
Er zijn vele vormen van fraude. Eenvoudig gezegd is fraude iets doen of niet doen om wederrechtelijk voordeel te verkrijgen waardoor een ander (dus) nadeel heeft.
Een horloge verkopen dat geen uurwerk bevat terwijl je wel zegt dat het goed werkt of die indruk wekt. Dat is fraude.
In principe is alle fraude daarop gebaseerd.
Uren rekenen die niet gewerkt zijn bijvoorbeeld. Materialen leveren die niet voldoen of niet effectief geleverd worden maar wel afgerekend of tegen een hoger tarief. Iets kopen of verkopen voor een ander (je baas incluis) tegen de zogenaamd hoogste of laagste prijs terwijl je weet dat dit niet zo is en een ander daar voordeel van heeft en jou indirect laat meedelen in zijn winst. Omkoperij hoort er eigenlijk ook toe maar is economische fraude omdat het de fictie van marktwerking frustreert en daarmee een economisch delict is. Het probleem is vaak dat m.n. "witte boorden"criminaliteit moeilijk te bewijzen is: was het toeval, was er kennis, was er opzet?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn heel heel veel verschillende vormen van vastgoed fraude. Hier is 1 grote vastgoedfraudezaak 'Klimop' helder gemaakt voor buitenstaanders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat filmpje koste slechts 10.000 euri, dat kan volgens mij ook alleen maar met valse facturen en niet geleverde diensten. Ik weet dat playmobil duur is, maar zo duur toch ook weer niet!!!
Vastgoedfraude kan op heel veel verschillende manieren plaatsvinden.
Het kan bijvoorbeeld al beginnen tijdens de bouw, aannemers die zwart werken bijvoorbeeld.

Ook aannemers die bij bepaalde woningbouwprojecten offertes maken wordt normaal gesproken de goedkoopste en beste aannemer gekozen. Maar vaak wordt de duurste gekozen en dan wordt het verschil in de zak van de opdrachtgever gestoken.

Of aannemers die nota's maken zogenaamd voor projecten, maar stiekum ook tegelijk de privewoning verbouwen van de opdrachtgever. Terwijl de nota die niet toont.

Veel vindt ook plaats bij de koop en verkoop van onroerend goed. Bijvoorbeeld criminelen die met hun "criminele" geld panden opkopen. Vroeger op de wallen in Amsterdam waren hele gebieden in het bezit van de onderwereld.

Maar ook het doorverkopen van dure panden tegen veel te lage prijzen zodat ze later met een enorme winst kunnen worden verkocht. Dat kan bijvoorbeeld doordat bedrijven bepaalde panden heel laag hebben gewaardeerd in hun boekhouding terwijl die panden veel meer waard zijn. Ze kunnen dan die panden bijvoorbeeld voor een hele lage prijs aan hunzelf (prive) verkopen en dan later daar een enorme winst mee behalen.

Ook makelaars die bepaalde woningen tegen een veel te lage prijs verkopen, vaak aan andere foute makelaars binnen de club, en dan later de woning tegen marktprijs verkopen. En dus een enorme winst binnenhalen.

Zo kan ik nog wel even doorgaan, maar dan heb je in ieder geval een idee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij de zaken die recentelijk in het nieuws zijn betreft het vaak ambtenaren die aan vriendjespolitiek doen. Dat wil zeggen dat ze projecten tegen een privébetaling aan bepaalde ondernemers gunnen of dat ze bepaalde gemeentegrond te goedkoop verkopen of te duur aankopen.

Met vastgoedfraude kunnen ook andere zaken worden bedoeld, zoals het beloven van bepaalde (hoge) rendementen die gerealiseerd zouden moeten worden door vastgoedprojecten (vaak in het buitenland) die uiteindelijk niet uitbetaald kunnen worden doordat de oprichters van het fonds er met het geld vandoor zijn.